In SEO termen staat white hat SEO voor het optimaliseren van je webpagina’s voor de zoekmachines volgens de richtlijnen van de zoekmachine. Omdat Google in Nederland verreweg het grootste marktaandeel heeft (zo’n 95%) hebben we het in dit geval over de richtlijnen van Google.

De tegenhanger van white hat SEO, black hat SEO, maakt gebruik van trucjes en heeft als doel om zo snel mogelijk hoog in Google te komen. Bij white hat SEO is dit niet het geval. De focus ligt op de lange termijn en op blijvende resultaten. Dit gebeurt door het schrijven en optimaliseren van content voor echte bezoekers (dus niet voor de zoekmachines). De content is primair voor (menselijke) bezoekers geschreven en wordt daarnaast ook geschikt gemaakt voor de zoekmachines op een dusdanige manier dat de spiders van de zoekmachines de content goed kunnen lezen en volgen.

Voorbeelden van white hat SEO technieken

1. Kwalitatief hoogwaardige content

Schrijf je content voor je website bezoekers. De zoekmachines willen het liefste de pagina’s in de zoekresultaten tonen waar gebruikers naar op zoek zijn. Goed geschreven content zorgt er voor dat je hoger in de zoekresultaten komt. Een veelgehoord gezegde is: “content is king”. Een website met veel, goede content zal het goed doen in de zoekmachines.

2. Semantisch opgemaakte code

Semantisch geschreven code van je website zorgt er voor dat de spiders van de zoekmachines jouw website goed kunnen lezen. Semantische code houdt zich aan de richtlijnen opgesteld door het W3C.

3. Pagina titels and meta data

Elke pagina voorzien van goede pagina titels en goed ingevulde metatags is een cruciaal onderdeel van white hat SEO. De metatags description en metataal keywords zijn in het verleden heel veel misbruikt en daarom minder belangrijk geworden of zoals in het geval van de metatag keywords helemaal niet meer belangrijk. De pagina titel daarentegen is nog steeds erg belangrijk.

4. Zoekwoorden onderzoek en het effectief gebruiken van zoekwoorden

Doe, voordat je je teksten schrijft, onderzoek naar de woorden die jouw doelgroep gebruikt. Dit doe je met een zoekwoorden onderzoek. De gevonden zoekwoorden worden op een juiste manier in de tekst verwerkt. Dit gebeurt op in o.a.:

  • de pagina titel
  • de metatag description
  • in de koppen en tussenkoppen
  • in de alt tag van je afbeeldingen
  • in de naam van de links

5. Kwaliteits links naar je website

Een link naar je website is nog steeds één van de belangrijke signalen voor een zoekmachine om een website hoger in de zoekresultaten te plaatsen. Bij white hat SEO ligt de focus op het verkrijgen van links van goede (populaire) websites.

Deel dit artikel

Deel dit artikel met jouw vrienden!