Conversie optimalisatie is, naast het aantrekken van bezoekers naar je website, het belangrijkste onderdeel om je doelen te halen en te verbeteren. Conversie betekent het behalen van een doel en conversie optimalisatie is dus het verbeteren van het behalen van je doelen. Vaak wordt er met conversie optimalisatie gedoeld op meer omzet of meer klanten binnenhalen maar dit kunnen natuurlijk ook doelen als meer contact momenten of downloads van een brochure zijn.


conversie optimaliseren

Hoe werkt conversie optimalisatie?

Als eerste moeten er bezoekers op je website komen. Conversie optimalisatie speelt zich voornamelijk op je website af en heeft veel te maken met psychologie. Door vertrouwen te geven aan de bezoeker op je website moet deze de transitie van prospect naar klant gaan maken. Het is belangrijk om te weten wat er in het brein van een bezoeker omgaat. Vaak zijn bezoekers op een website niet meteen bereid om klant te worden of om de actie uit te voeren die jij graag wil dat ze uit gaan voeren. Door vertrouwen op te wekken wordt de drempel verlaagd.

Voorbeelden van conversie optimalisatie

  • Social proof; door het plaatsen van reviews en testmonials op je website, zien bezoekers dat er andere mensen zijn die positief zijn over je product of dienst.
  • Kleur gebruik; door afwijkende, opvallende kleuren te gebruiken wordt de aandacht naar een item op de pagina getrokken. Bijvoorbeeld een button. Ook wekken kleuren een bepaalde gemoedstoestand/ uitstraling op. Blauw staat bijvoorbeeld voor vertrouwen en rood is een actie gerichte kleur.
  • Teksten; met teksten kun je ook vertrouwen opwekken. Bijvoorbeeld: “Reeds 900 keer gekocht” of “Al 12 keer geboekt vandaag” of “Gebruikers waarderen dit product met gemiddeld een 9,2”.
  • USP’s; maak duidelijk wat de voordelen van jouw product of dienst zijn.
  • Neem de bezoeker bij de hand; vertel de bezoeker wat hij/ zij moet doen, vertel wat de volgende stap is in het proces en maak duidelijk waar de bezoeker zit in het proces.

Verder optimaliseren

Je kunt ook de conversie op bestaande klanten optimaliseren. Door bijvoorbeeld up sell en cross sell. Als een klant iets koopt kan de klant met een goede aanbieding extra’s krijgen of als een extra product of dienst aanschaffen. Denk bijvoorbeeld aan een extra accessoires pakket bij een auto of 2 pakjes kauwgom bij een benzinepomp als je getankt hebt.

Speciaal voor jou geselecteerd:

Deel dit artikel

Deel dit artikel met jouw vrienden!