Google heeft een paar gratis tools die heel handig zijn voor jouw SEO werkzaamheden. Hier een overzicht van onmisbare Google SEO tools.

Meet je bezoekers met Google Analytics

Google Analytics is dé statistieken tool om te meten wat er op je website gebeurt. Het is één van de onmisbare Google tools. Google Analytics geeft je inzicht in:
[checklist]

  • de hoeveelheid bezoekers per periode
  • op welke manier bezoekers op je website komen
  • wat voor apparaat bezoekers gebruiken
  • wat voor software bezoekers gebruiken
  • welke pagina’s jouw bezoekers bekijken

[/checklist]
Wil je meer over Google Analytics weten? Lees dan het artikel: “Aan de slag met Google Analytics”.

Gebruik Google Webmaster Tools

Hoe goed of slecht zit jouw website in elkaar? Dit kun je te weten komen door Google Webmaster Tools te gebruiken. Met deze gratis tool krijg je inzicht in bijvoorbeeld:

  • pagina’s die niet gevonden worden (404)
  • links naar je website
  • op welke zoekwoorden jouw website gevonden worden en op welke positie je ongeveer staat in Google met deze zoekwoorden
  • wanneer Google jouw website voor het laatst bezocht heeft

Google Places

Meld je bedrijf aan bij Google Places. Je kunt bedrijfsgegevens opgeven, deze worden getoond als iemand in Google zoekt met zoekwoorden die in jouw bedrijfs beschrijving staan. Google Places kan een handig middel zijn om meer klanten aan te trekken.

Google Adwords Zoekwoordplanner

De Google Adwords Zoekwoordplanner is de opvolger van de Google Adwords Keyword tool. Met deze tool kun je woorden opzoeken waar bezoekers mee zoeken. Bij de woorden zie je het zoekvolume (aantal maal dat er op het woord gezocht wordt), tevens kun je zien wat de kosten per klik zijn en wat de concurrentie is (gegevens die vooral handig voor adverteren met Google Adwords zijn).

De keyword tool was vroeger de populairste tool onder Internet marketeers om hun zoekwoorden strategie te bepalen. De Zoekwoordplanner is iets minder populair voornamelijk omdat deze iets minder goed werkt en je er een Google account voor nodig hebt. Maar nog steeds een zeer handige Google tool.

Google Alerts

Google alerts zijn emails die Google naar jou stuurt zodra Google nieuwe resultaten voor jouw alert vindt. Dit kunnen webpagina’s, een artikel in een krant, of blogs zijn die aan jouw opgegeven zoekterm voldoen.

  • Je kunt alerts instellen voor:
  • wat er over joule product of bedrijf geschreven wordt
  • het volgen van nieuws
  • updates over een concurrent
  • het laatste nieuws van een sport team of een beroemdheid

Google Trends

Google Trends geeft inzicht in de trend van een opgegeven zoekopdracht. Je kunt hiermee bekijken of er meer of juist minder op een zoekopdracht gezocht wordt. De informatie kun je per periode en per regio bekijken. Het kan bijvoorbeeld handig zijn om te kijken of het een goed idee is om een bepaald product te verkopen.

Google Content Experiments

Google Content Experiments is het vroegere Website Optimizer. In juni 2012 is dit opgegaan in Google Content Experiments. Met deze tool kun je verschillende versies van dezelfde pagina testen (ook wel A/B testing genoemd). Je kunt bijvoorbeeld uitproberen met welke tekst je de beste conversie behaalt. Een zeer handige tool voor Internet Marketeers en Webmasters

Google Page Speed

Google hecht veel waarde aan de snelheid van je website. Google Pagespeed tools geeft je inzicht in de performance van je website en helpt jou om je website snelheid te optimaliseren.

Welke tools gebruik jij?

 

Deel dit artikel

Deel dit artikel met jouw vrienden!