Google Analytics is een gratis rapportage tool waarmee je je website statistieken kunt monitoren. Je kunt bijvoorbeeld bekijken hoeveel bezoekers er op je website komen, waar de bezoekers vandaan komen en welke pagina’s het beste bezocht worden. Hoe begin je met Google Analytics?

Eerst een account aanmaken

Ga naar de homepage van Google Analytics. Als je nog geen Google account hebt (Gmail account), klik je rechtsboven op account aanmaken anders klik je op aanmelden en log je in met je Google account. Eenmaal ingelogd zie je aan de rechterkant Beheerder of Admin staan, klik hier op. Je kunt nu een nieuw account aanmaken.

google analytics admin

Google test momenteel een Universal Analytics account. Dit heeft nu nog een beta status (een test status) maar geeft al wat extra functies. De beta functies uit Universal Access komen later, als de functie definitief is, ook in de klassieke weergave. Kies één van de opties.

google analytics universal analytics

De volgende opties wijzen zich vanzelf. Kies een naam voor je account (mag elke naam zijn die je wilt), de url van je website en de tijdzone waarin je zit.

Als je dit gedaan hebt, kom je in het volgende scherm waar je de tracking code op kunt halen. Deze code heb je nodig om op je website te plaatsen en zorgt ervoor dat de gegevens in dit account terecht komen.

google analytics tracking code

Google Analytics code op je website plaatsen

Er zijn verschillende mogelijkheden om de code op je website te plaatsen. Voor WordPress is de makkelijkste manier om gebruik te maken van een plugin. Er zijn vele plugins die je kunt gebruiken. Zelf gebruik ik graag de plugin Google Analytics van Yoast. Deze gebruik ik omdat ik ook WordPress SEO van Yoast gebruik. Andere plugins kun je ook prima gebruiken.

Direct in de code plaatsen

Ook is het mogelijk om de Google Analytics code direct in de code te plaatsen. Dit doe je in je theme file header.php meteen voor de </head> tag.

Aan de slag met Google Analytics

Na zo’n 12-24 uur zul je data in Google Analytics te zien krijgen. Je krijgt inzicht in o.a.

  • De hoeveelheid bezoekers op je website per periode
  • Waar je bezoekers vandaan komen
  • Het aantal page views
  • Hoe vaak een pagina bekeken wordt
  • Waar je bezoekers vandaan komen (via SEO, een advertentie, direct of een andere website)
  • Via welke Social Media bezoekers op je website komen
  • Via wat voor scherm ze je website bekijken (desktop/ laptop, tablet of mobiel)

Dit zijn gegevens die je standaard uit Google Analytics kunt halen. Daarnaast zijn er nog tal van opties die je aan kunt zetten zoals het meten van de zoekopdrachten op je website, de conversies en koppelen van Google Adwords en Google Analytics.

 

Deel dit artikel

Deel dit artikel met jouw vrienden!