Als ondernemer heb je vaak te weinig uren in je dag. Je hebt zoveel ideeën die je uit wilt voeren, voor je het weet is de dag alweer voorbij en ben je vergeten om de dingen die je echt af wilde hebben uit te voeren. Hoog tijd om time management in te zetten om je tijd effectiever in te delen zodat je meer gedaan krijgt in je schaarse tijd!

Time management, wat is het?

Time management is het beheren van je eigen tijd om doelgerichter te kunnen werken. Time management is belangrijk omdat:
[checklist]

  • je slimmer omgaat met je tijd
  • je minder stress, minder chaos, meer rust ervaart
  • je effectiever en efficiënter werkt
  • je beter kunt samenwerken
  • je meer tijd overhoudt

[/checklist]

Time management tip 1:

Werk met een ToDo lijst. Maak gebruik van deadlines en werk met prioriteiten. Omschrijf je taken duidelijk dit maakt het makkelijker om ermee te beginnen. Bewaar je ToDo lijst op een centraal punt. Maak je ToDo lijst bij voorkeur op de avond voorafgaand aan je werkdag of anders direct aan het begin van je werkdag. Zet maximaal 6 punten op de lijst. De 6 punten moeten de meest belangrijke zijn die op de dag afgehandeld moeten worden.

Handige tools voor ToDo lijsten zijn:

Evernote; handige online tool die je ook op je smartphone en tablet kunt gebruiken. Met Evernote kun je veel meer dan alleen ToDo lijsten kunt maken. Je kunt er bijvoorbeeld ook je aantekeningen en website opslaan.

Andere handige website voor ToDo lijsten zijn Workflowy en Remember the milk.

Timemanagement tip 2:

Werk volgens het Pareto principe. Het Pareto principe is ook wel bekend als het 80/20 principe; 80% van de resultaten kost je 20% van je tijd, de overige 20% kost je 80% van je tijd dus om je taken perfect te maken. Niet alles hoeft perfect (100%) te zijn, sommige dingen zijn prima als ze 80% zijn. Door dit principe toe te passen zul je enorm veel tijd besparen.

Timemanagement tip 3:

Deel grote taken op in deeltaken, de zogenaamde “Kaasschaaf methode”. In één keer een hele grote taak oppakken is moeilijk, je weet niet goed waar je moet beginnen, wat de volgende stap is en het duur lang voordat je resultaat ziet. Door je grote taak in deeltaken op te delen omzeil je dit probleem. Kleine deeltaken zijn makkelijke op te pakken en makkelijker af te ronden. Met de Kaassschaaf methode werk je gestructureerd naar je einddoel toe.

Timemanagement tip 4:

Plan je dag. Deel je dag in tijdsblokken in, gebruik een kookwekker om afgebakende taken uit te voeren. Je kunt hier de Pomodoro techniek voor gebruiken.
[checklist]

  • Plan bellen
  • Plan emailen
  • Hang een briefje op je deur met de tijd waarop je gestoord kunt worden
  • Begin de dag met de punten waar je het meeste tegenop ziet
  • Check je mail niet ’s ochtends, check je mail 2x per dag bijvoorbeeld om 12.00 en om 17.00 uur
  • Deel ook een blok voor ad hoc werk in

[/checklist]

Timemanagement tip 5:

Leer om vaker NEE te zeggen. Delegeer taken, zorg dat je eigen taken eerst worden uitgevoerd. Zeg nee tegen taken die niet bij je passen.

Timemanagement tip 6:

Laat je (potentiële) klanten naar jou toe komen ipv naar je klanten te gaan. Dit heeft 2 voordelen. Ten eerste bespaart het jou tijd en ten tweede heeft de klant nu al in jou geïnvesteerd waardoor de klant eerder genegen is om de deal te sluiten.

Ik ben benieuwd of je iets aan de tips hebt. Als je zelf nog goede time management tips hebt, plaats deze dan hieronder in het commentaar veld. Deel de tips met jouw netwerk via de Sociaal Media buttons.

Deel dit artikel

Deel dit artikel met jouw vrienden!