Google AdWords is het advertentie programma van Google. Adverteerders kunnen betalen om hun advertentie vertoond te laten worden op de zoekresultaten pagina van Google maar ook in het partner netwerk van Google. Hoe werkt Google AdWords nu eigenlijk?

Waar worden advertenties van Google AdWords getoond?

Google maakt gebruik van 2 verschillende netwerken voor adverteren. Deze 2 netwerken zijn:

  • Het Google zoeknetwerk. Dit is het netwerk dat je met zoeken gebruikt. Als een gebruiker via Google een zoekopdracht intypt worden de advertenties op de resultaten pagina getoond. Advertenties bevinden zich aan de rechterkant, aan de bovenkant en soms ook aan de onderkant. Bij commerciële termen wordt sinds kort de rechterkant weggelaten en verschijnen de advertenties alleen aan de boven- en onderkant.
  • Het display netwerk. Dit is het netwerk van Google partner websites zoals YouTube maar advertenties kunnen ook op meer dan één miljoen andere websites, video’s en apps getoond worden.

Wat voor advertenties kun je met Google AdWords maken?

Binnen Google AdWords kun je 3 soorten advertenties aanmaken:

  • Tekst advertenties
  • Niet bewegende beeld advertenties
  • Bewegende beeld advertenties

Hoe werkt Google AdWords?

Voor het opzetten van een succesvolle AdWords campagne moet je een aantal stappen doorlopen.

  1. Bepaal waar je op gevonden wilt worden
  2. Bepaal je budget wat je uit wilt geven
  3. Bepaal waar je wilt adverteren (in welk netwerk)
  4. Maak campagnes met advertenties
  5. Bepaal de landingspagina’s en optimaliseer deze voor Google AdWords (de pagina moet aansluiten op de advertentie)
  6. Meet de resultaten

Google AdWords maakt gebruik van een veiling systeem. Het komt er op neer dat de posities geveild worden aan de hand van drie zaken:

  • CTR; de click through rate. Hoe vaak er op een advertentie geklikt wordt
  • Relevantie van het zoekwoord en de advertentie tekst
  • De landingspagina van de advertentie (hoe goed sluit deze aan op de advertentie)

In onderstaande video zie je hoe het veiling systeem werkt.

Hoe betaal je voor je bezoekers?

Er zijn verschillende afrekenmodellen binnen Google AdWords. De bekendste manier is om te betalen per klik. Bij dit model betaal je alleen als iemand op je advertentie klikt. Een ander model is om te betalen per aantal vertoningen. Je betaalt per 1000 keer dat je advertentie getoond wordt. Deze vorm is vooral interessant om naamsbekendheid op te bouwen.

Dit is een korte uitleg over hoe Google AdWords werkt. Als Google AdWords specialist kunnen wij je helpen met het opzetten van je Google AdWords campagne zodat je snel resultaten boekt. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Speciaal voor jou geselecteerd:

Deel dit artikel

Deel dit artikel met jouw vrienden!