Je website hoger in Google betekent meer bezoekers, meer relevante bezoekers betekent (vaak) meer klanten. Websites op pagina 1 en helemaal de top 3 posities, krijgen de meeste bezoekers. Dit zal voor de meeste ondernemers wel bekend zijn. De cijfers verschillen per onderzoek maar de top 3 posities in Google krijgen tussen de 60 en 80% van de bezoekers. Als er maandelijks 1000 keer op een zoekwoord gezocht wordt, betekent dit dus dat de top 3 maandelijks tussen de 600 en 800 bezoekers op de websites kunnen verwachten.

Hoe goed scoort je website al in Google?

Als je al een website hebt, is er een makkelijke manier om zelf je pagina’s te optimaliseren zodat deze hoger in Google komen. Als eerste moet je aanmelden bij Google Webmaster Tools. Dit is een gratis dienst van Google waarmee je de “gezondheid” van je website kunt meten. Je kunt met Google Webmaster Tools ook terugvinden op welke zoekwoorden je website nu al gevonden wordt. Dit stukje is interessant voor website optimalisatie.

Als je je website nog niet hebt aangemeld, moet je dit als eerste doen. Na inloggen zie je aan de rechterkant de button “add site”. Klik hier op.

google webmaster tools site aanmelden

 

Hierna moet je je verifiëren, Google geeft je verschillende manier om je website te verifiëren. Google geeft je verschillende opties, de aanbevolen en alternatieven. Kies welke voor jou het makkelijkste is.

bevestig eigenaar website

Nadat je website hebt aangemeld, kun je de gegevens bekijken:

site dashboard google webmaster tools

In de middelste kolom zie je de optie “Search Queries” staan. Deze gegevens gaan we bekijken want hier kunnen we terugvinden op welke zoekwoorden de website al gevonden wordt.

zoekwoord posities

Als we nu naar zoekwoord 1 kijken dan zien we dat deze 3500 getoond wordt, er 110 keer op geklikt is (click through rate is dan 3%) en de gemiddelde positie in de zoekresultaten van Google plaats 9,6 is. Als je op het zoekwoord klikt, krijg je een overzicht van de pagina waarmee je gevonden wordt:

zoekwoord en pagina

De pagina “/” (dit is de homepage) krijgt 110 bezoekers in de opgegeven periode. Zoals je ziet staat de pagina gemiddeld op positie 9,6 en krijgt hiermee 3% van de bezoekers. Websites in de top 3 krijgen 60-80% van de bezoekers. Laten we uitgaan van 30%, 20% en 10% voor de plaatsen 1, 2 en 3. In dit voorbeeld betekent de 3e positie zo’n 300 bezoekers, dat is een bijna 3x zoveel bezoekers!

Je website hoger in Google door on page SEO

Onder on page SEO valt alles wat je op je website aan zoekmachine optimalisatie kunt doen. Door de richtlijnen van Google toe te passen en de pagina’s voor een bepaald zoekwoord te optimaliseren, zal deze beter gevonden worden.

On page SEO tips

[checklist]

  • Optimaliseer je pagina titel
  • Maak gebruik van leesbare url’s
  • Maak gebruik van (tussen-)koppen
  • Optimaliseer je afbeeldingen
  • Gebruik links in je tekst
  • Schrijf een goede metatag description
  • Gebruik de metatag keywords niet!
  • Zorg voor links naar je pagina

[/checklist]

on page seo

overzicht van on page SEO

1. Pagina titel optimaliseren

Een goede pagina titel begint met het zoekwoord waar je op gevonden wilt worden en bestaat uit maximaal 67 karakters. Na 67 karakters breekt Google de pagina titel namelijk af. Maak er altijd een lekker lopende zin, stop het dus niet vol met zoekwoorden.

2. Leesbare url’s

Standaard produceren de meeste CMS-en een onleesbare url zoals: www.websitenaam.nl/index.php?id=123. Ook hebben de meeste CMS-en een optie om hier leesbare url’s van te maken. Een url komt er dan uit zien zoals: www.websitenaam.nl/beter-gevonden-worden-in-google.

Zorg er voor dat het zoekwoord waar je op gevonden wilt worden in de url staat en het liefst vooraan.

3. Maak gebruik van tussenkoppen

Tussenkoppen zorgen er voor dat je tekst leesbaarder wordt voor je bezoekers en het is tevens een mooie manier om je pagina te optimaliseren. Plaats in je (tussen-)koppen het zoekwoord waar je op gevonden wilt worden. Ook hier geldt dat het zoekwoord vooraan moet staan voor het optimale resultaat.

4. Optimaliseer je afbeeldingen

Een plaatje zegt meer dan duizend woorden, alleen niet voor Google! Optimaliseer je afbeeldingen en Google wordt je vriend. Optimaliseer de naam van de afbeelding. Gebruik een beschrijvende naam zoals zoekmachine-optimalisatie.jpg (gebruik het minteken als scheidingsteken). Vul de alt tag van je afbeelding. Dit kan bijna elk CMS. WordPress kan het in ieder geval.

5. Gebruik links in je tekst

Plaats links op je pagina naar andere pagina’s en plaats op andere pagina’s links naar je pagina. Hiermee versterk je je pagina.

6. Schrijf een goede metatag description

De metatag description toont Google in de zoekresultaten. Het is een soort elevator pitch die er voor moet zorgen dat bezoekers op je link klikken. De metatag description is niet direct belangrijk voor je ranking maar als er meer bezoekers op jouw link klikken dan op links van concurrenten kan dat er wel voor zorgen dat je gaat stijgen in de zoekresultaten.

metatag description voorbeeld

7. Gebruik de metatag keywords niet!

De metatag keywords was in de begin dagen van Google dé manier om hoger in Google te komen. Door veelvuldig misbruik heeft Google al in 2009 besloten om deze metatag te negeren. Andere zoekmachines maken nog wel gebruik van de metatag maar gezien het feit dat Google een marktaandeel van 95% heeft in Nederland, heeft het weinig zin om hier nog energie in te steken. Je ziet nog steeds veel website eigenaren deze metatag gebruiken. Dit is dus niet nodig Sterker nog, het verkeerd gebruik kan zelfs een negatief effect op je ranking hebben!

9. Zorg voor links naar je pagina

Eén van de belangrijkste ranking factoren voor Google is nog steeds het aantal links dat naar je pagine verwijst. Vooral links van kwalitatief hoogwaardige website kunnen voor een boost van jouw ranking en voor meer bezoekers zorgen. Je kunt zelf voor links zorgen door:
[checklist]

  • Social media te gebruiken
  • Een link naar je website op bedrijvengidsen te plaatsen
  • Een reactie met een link naar je website op forums te plaatsen
  • Gastblogger op populaires sites te worden

[/checklist]

Of je kunt “naar links gaan vissen”, het zogenaamde link-bait. Link-bait is het schrijven/ plaatsen van content waar andere websites graag naar toe willen linken. Dit kun je doen door bijvoorbeeld:

[checklist]

  • Opmerkelijk nieuws te plaatsen
  • IJzersterke content te leveren
  • Een gratis gadget/ software/ plugin weg te geven
  • Een prijsvraag uit te schrijven

[/checklist]

 

Deel dit artikel

Deel dit artikel met jouw vrienden!