Dit is het tweede deel over SEO teksten schrijven. In het eerste deel kon je lezen waarom SEO teksten belangrijk zijn voor jouw onderneming en welke voorbereidende werkzaamheden je uit moet voeren. In dit tweede deel neem ik je mee naar de wondere wereld van pagina optimalisatie of te wel on page SEO. Dit is het eigenlijk schrijven van de teksten met daarbij de punten waar je op moet letten tijdens het schrijven.

SEO teksten schrijven

Nadat je in het eerste deel je zoekwoorden onderzoek hebt gedaan en een aantal zoekwoorden gevonden hebt, kun je nu beginnen met het schrijven van de teksten. De richtlijnen voor het schrijven van SEO teksten:

Kies zoekwoorden

Kies voor elke pagina een hoofdzoekwoord of zoekterm (meerdere woorden) en gebruik ondersteunende zoekwoord combinaties (maximaal 4). Om gevonden te worden op een zoekwoord zal deze in ieder geval op je website moeten staan.

Plaats je zoekwoord in de pagina titel

De pagina titel is de tekst die in de blauwe balk van je browser komt te staan. Dit is tevens de tekst die je in de zoekresultaten terug ziet. De pagina titel is één van de belangrijkste elementen voor SEO. Zorg er voor dat het zoekwoord van de pagina in de pagina titel staat en begin, indien mogelijk, met het zoekwoord. Maak de pagina titel maximaal 66 tekens lang.

Gebruik het zoekwoord in de meta tag description

De metatag description is de tekst die je in de zoekresultaten onder de pagina titel ziet staan. Alhoewel deze metatag niet direkt invloed uitoefent op de ranking van je website in de zoekmachines is de metatag zeer belangrijk. Het is een Call To Action. Een goed geschreven metatag description moet er dus voor zorgen dat bezoekers op jouw link naar je website gaan klikken. Gebruik in de metatag description het zoekwoord van de pagina en gebruik maximaal 155 karakters. De rest wordt niet getoond door Google.

Gebruik het zoekwoord in de url van de pagina

In de meeste CMS-en kun je mooie url’s maken, dit kan in ieder geval met WordPress. Een mooie url is een beschrijvende, leesbare url. Standaard ziet een url van een CMS er uit als: www.website.nl/index.php?id=101&name=zomaar&date=01011111. Een goede url wordt dan herschreven naar bijvoorbeeld: www.yadi.nl/seo-teksten

Gebruik in de url het zoekwoord van de pagina.

Schrijf je zoekwoord in de titel

Maak van de eerste zin van je tekst een titel en plaats in de titel het zoekwoord voor de pagina. Het beste is om met het zoekwoord te beginnen. Zorg er voor dat de titel met de HTML tag H1 opgemaakt wordt. In de meeste CMS-en kan dit via de editor (de HTML tag wordt dan automatisch toegevoegd). Door te beginnen met het zoekwoord in de titel maak je aan de zoekmachine duidelijk waar deze pagina over gaat.

Maak gebruik van tussenkoppen

Naast de titel (H1 tag) moet je ook gebruik maken van tussenkoppen (H2 en H3, gebruik de tags H4, H5 en H6 liever niet). De tussenkoppen maken de tekst voor menselijke bezoekers leesbaar en Google hecht er waarde aan. Gebruik indien mogelijk een zoekwoord in de heading.

Plaats het zoekwoord in de tekst

Zorg er ook voor dat het zoekwoord in de tekst voorkomt. Maak het zoekwoord ook nog 1 keer vet in de tekst. Verwerk ook de ondersteunende zoekwoorden in de tekst. Maak van de tekst korte blokken van ongeveer 4 regels. Dit maakt het voor de website bezoeker goed en makkelijk leesbaar.

Optimaliseer je afbeelding

[checklist]

  • Plaats 3 a 4 afbeeldingen op je pagina en optimaliseer deze voor zoekmachines. Dit doe je door:
  • Het zoekwoord in de afbeeldingsnaam op te nemen
  • Maak gebruik van het minteken (“-“) als scheidingsteken tussen verschillende woorden in de bestandsnaam
  • Vul de alt tag van de afbeelding met het zoekwoord
  • Vul de title tag van de afbeelding met het zoekwoord
  • Optimaliseer de bestandsgrootte van de afbeelding

[/checklist]

Plaats interne links op de pagina’s

Interne links hebben net zoals links naar andere websites (externe links) ook waarde voor Google. Plaats op je pagina’s links naar andere pagina’s op je website.

Dit waren de tips in het tweede deel uit de serie SEO teksten schrijven. In het derde en tevens laatste deel zal ik nog enkele extra do’s en don’ ts laten zien.

Deel dit artikel

Deel dit artikel met jouw vrienden!