Dat bloggen interessant is voor bedrijven daar zijn de meeste ondernemers wel van op de hoogte. Bloggen helpt je om een expert status op te bouwen en om in contact te komen (en te blijven) met je doelgroep. Toch valt het schrijven van een blog in de praktijk vaak tegen. Het zoeken van een onderwerp en er dan een artikel van maken is vaak lastig en zorgt er voor dat velen na enthousiast gestart te zijn, stoppen met bloggen.

blog-template
Speciaal voor hen die wel onderwerpen kunnen verzinnen maar moeite hebben om de blog zelf te schrijven is dit artikel. In dit artikel geef ik je een blog template waarmee je makkelijker een structuur voor je blog aan kunt houden. Dat maakt het schrijven van een artikel een stuk makkelijker!

Blog structuur

De structuur van een blog bestaat uit 4 onderdelen, namelijk:

  • De introductie
  • De transitie
  • De body, het artikel zelf
  • Afsluiting, call to action

Introductie (150 tot 200 woorden)

Met het eerste gedeelte van je blog probeer je de aandacht van de doelgroep en je potentiële klanten te trekken. Dit kun je doen door:

  • Empathisch te zijn
  • Een verhaal te vertellen
  • Grappig te zijn
  • Of geef feiten en/of statistieken

Vertel het probleem dat je gaat behandelen en waarom het belangrijk is dat het opgelost wordt. Gebruik de introductie om de toon van het artikel te zetten.

Transitie (25 tot 50 woorden)

Vertel wat de blog de lezer zal geven. Vertel duidelijk welk voordeel de lezer heeft en waarom het waardevol is voor je doelgroep en je potentiële klanten.

Body, het artikel zelf (300 tot 400 woorden)

In het eerste gedeelte van het artikel zelf geef je informatie en details over het onderwerp. Houdt het simpel en to-the-point. Zorg dat je aan de lezer duidelijk maakt wat er voor voordeel voor hen in zit om het artikel helemaal te lezen (What’s in it for me). Gebruik hiervoor ongeveer 150 tot 200 woorden.

In het laatste gedeelte van het artikel geef je meer informatie over de voordelen, geef je tips of een lijst van bronnen waar de lezer meer informatie kan halen.

  • Laat de lezer weten waarom ze actie moeten nemen
  • Beantwoord de vraag “What’s in it for me?”
  • Geef een lijst met tips over het onderwerp
  • Maak gebruik van een opsomming om de content te structureren

Afsluiting, Call to Action (50 tot 75 woorden)

Vertel de lezer precies wat als volgende stap moeten doen. Geef ook de voordelen als ze deze stap uitvoeren. Vertel bijvoorbeeld dat ze zich in moeten schrijven op je nieuwsbrief of het artikel moeten delen op Social Media.

Tenslotte

Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen met bloggen. Vind je het makkelijk om te bloggen? Hoe schrijf jij je blog dan? Of vind je het moeilijk en denk je dat je wat aan dit template hebt?

Laat het me weten in het commentaar veld hieronder.

PS. Deel dit artikel met Facebook vrienden, LinkedIn connecties, Twitter volgers of Google+ kringen door op de knoppen hieronder te klikken. Op deze manier kan iedereen gebruik maken van deze kennis.

Deel dit artikel

Deel dit artikel met jouw vrienden!