Twitter is een sociaal netwerk (social media) wat zowel voor privé als zakelijke doeleinden gebruikt wordt. Het is eenvoudig en laagdrempelig en je wordt beperkt tot het vertellen van je boodschap in 140 tekens, die boodschap wordt door Twitter een tweet genoemd. Het wordt ook vaak wel microbloggen genoemd. Het leuke aan het netwerk is dat het makkelijk is om met iedereen in contact te komen. Samen met Facebook en LinkedIn behoort het in Nederland tot de meest gebruikte social media platforms.

Het ontstaan van Twitter

Twitter was in maart 2006 opgericht door Jack Dorsey, Evan Williams, Biz Stone en Noah Glass. In juli 2006 werd het gelanceerd. Oorspronkelijk is het gestart als microblogging dienst waarmee gebruikers sms-berichten aan groepen konden sturen om te vertellen waar ze op dat moment mee bezig waren. Bij lancering begrepen de meeste gebruikers niet wat ze met de dienst konden doen. Pas bij de ‘yes we can campagne’ van Obama tijdens de verkiezing strijd in 2008 kreeg het grote publiek in de gaten wat er met het platform allemaal mogelijk was. In Nederland kreeg Twitter in 2009 voet aan de grond tijdens de berichtgeving over de vliegtuig crash van Turkish Airways. Het nieuwe verspreidde zich met behulp van Twitter sneller dan ooit tevoren.

Het social media platform won snel aan populariteit in 2012 waren er meer dan 100 miljoen gebruiker die 340 miljoen tweets per dag plaatsten. In 2013 stond Twitter in de top 10 van meest bezochte websites wereldwijd. Eind 2014 heeft Twitter meer dan 500 miljoen gebruikers en is Twitter uitgegroeid tot een belangrijke bron van informatie. Voor nieuws en actualiteit kijk je hedentendage even op Twitter.

Wat voor kun je Twitter gebruiken als ondernemer?

Twitter is een geweldig medium om in contact te komen met jouw doelgroep, leveranciers, partners en medewerkers. Het biedt mogelijkheden om je zelf te profileren en het is een geweldig hulpmiddel om je boodschap de wereld in te sturen. Dit voor zowel zelfstandigen, kleine bedrijven en grote bedrijven.

De belangrijkste zaken waarvoor je Twitter kunt gebruiken:

  • Informatie delen; bijvoorbeeld delen van actuele stand van zaken over je bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan een cursus die niet doorgaat of als er nog plaatsen vrij zijn. Of het op de hoogte brengen van storingen bij de NS als de treinen uitvallen.
  • Verhogen naamsbekendheid; met Twitter kun je makkelijk veel mensen bereiken. Door regelmatig waardevolle tips te delen, kun je naamsbekendheid krijgen.
  • Promoten van je blog artikelen; deel je artikelen met een mooie teaser op Twitter om meer mensen naar je blog te krijgen.
  • Expertpositie opbouwen; laat zien dat kennis van zaken hebt door vragen te beantwoorden en informatie te delen over onderwerpen waar jouw bedrijf zich mee bezighoudt.
  • Nieuwe klanten aantrekken; mensen die je volgen zijn geïnteresseerd in je wat je te bieden hebt en kunnen dit delen met hun netwerk. Hier kun je nieuwe klanten uithalen.

Wat kun je beter niet op Twitter doen?

Twitter is een sociaal netwerk en er zijn een paar dingen die je beter niet kunt doen:

  • Alleen maar commerciële  boodschappen plaatsen
  • Je Tweets afschermen
  • Tweeten zonder strategie
  • Niet naar je website verwijzen

 

Deel dit artikel

Deel dit artikel met jouw vrienden!