Met een short tail keyword bedoelen we een zoekterm welke bestaat uit 1 tot 3 woorden die een gebruiker van een zoekmachine ingeeft. Een short tail zoekwoord heeft vaak een groot zoekvolume (er wordt veel op gezocht) maar is vaak ook voor meerdere uitleg vatbaar. Op short tail zoekwoorden is vaak veel concurrentie, veel website eigenaren willen hoog scoren in de zoekmachine op zo’n term.

Kenmerken van een short tail keyword

  • Hoog zoekvolume
  • Lagere conversie dan long tail keywords
  • Veel concurrentie
  • Het is een breed begrip, voor meerdere uitleg vatbaar
  • Hoge prijs per klik in Google AdWords

Hoe vind je short tail keywords?

Met de gratis keywords planner (zoekwoorden planner) van Google (onderdeel van Google AdWords) kun je een zoekwoorden onderzoek doen. Je kunt short tail keywords vinden en daarbij hoe vaak er maandelijks op de term gezocht wordt en hoeveel concurrentie er op de term is. Google heeft alleen gegevens over short tail keywords omdat er ongelooflijk veel long tail keyword combinaties door gebruikers ingetikt worden. Short tail keywords maken naar schatting ongeveer 30% van de totale zoekopdrachten uit.

Short tail keywords en SEO

Veel website eigenaren die met SEO bezig zijn, staren zich blind op short tail keywords. Ze willen graag op die ene term scoren omdat er maandelijks veel op gezocht wordt. In AdWords zijn dit soorten termen vaak de termen waar het meeste voor betaald moet worden. Denk bijvoorbeeld aan termen als “hypotheek”, “lening” en “verzekering”. Maar eigenlijk is dit niet de slimste strategie omdat de short tail keywords niet heel specifiek zijn. Dit is ook de reden dat de conversie van dit soort termen vaak laag is.

Een ander nadeel van een short tail keyword is dat Google niet goed kan bepalen wat de zoek intentie van een gebruiker is. Het is daarom veel moeilijker om de juiste content te schrijven die er voor zorgt dat je hoger in Google komt. Een betere strategie is om je op long tail keywords te richten. Want alhoewel het zoekvolume per maand veel lager is, is de zoekopdracht veel specifieker en zorgt daarom voor een hogere conversie.

Deel dit artikel

Deel dit artikel met jouw vrienden!