Een autoresponder is misschien wel het belangrijkste onderdeel van je online business. Vraag een willekeurige internet ondernemer wat hij mee zou willen nemen als hij weer overnieuw zou moeten beginnen en de meeste zullen de emailadressen uit hun mailinglijst noemen. Dit is precies waar een autoresponder voor gebruikt wordt.

Wat is een autoresponder?

Een autoresponder is software die door een bedrijf online wordt aangeboden. De software kan geautomatiseerd emails versturen naar emailadressen die in de database van de autoresponder opgeslagen zijn. Het is voor bedrijven de ideale manier om in contact te blijven met hun doelgroep.

Hoe werkt een autoresponder?

De eerste taak voor de autoresponder is om emailadressen te verzamelen. Dit kun je op verschillende manieren doen:

  • Via je website bezoekers zich in laten schrijven op je mailinglijst
  • Via Social Media inschrijvingen verzamelen
  • Bekenden een uitnodiging sturen om zich in te schrijven op je mailinglijst

De emailadressen die je verzameld hebt, kun je in verschillende groepen indelen. Je kunt bijvoorbeeld een groep met prospects en een groep met klanten maken. Of segmenteren op producten. Door een onderverdeling te maken, kun je je emails gericht versturen aan verschillende groepen. Denk aan aanbiedingen speciaal voor klanten en niet voor prospects etc etc.

Een andere handige functie van een autoresponder is om na een inschrijving (opt-in) geautomatiseerd een serie emails te versturen. Deze emails kun je helemaal personaliseren zodat het lijkt alsof de mails door jou persoonlijk verstuurd worden. Met deze serie kun je een band met de lezer opbouwen en bijvoorbeeld werken aan een verkoop moment.

Autoresponder interessant voor bedrijven

Emailmarketing, alhoewel het één van de oudste vormen van internet marketing is, is nog steeds één van de meest lucratieve onderdelen. De response is, mits goed uitgevoerd, zeer goed. De voordelen zijn dat het laagdrempelig, goedkoop en makkelijk uitvoerbaar is. De autoresponder is een onmisbare schakel om je emailmarketing te ondersteunen.

Autoresponder aanbieders

Er zijn verschillende autoresponder aanbieders op de markt. Enkele bekende autoreponders zijn:

Waar moet je op letten bij een autoresponder?

Er zijn zoveel aanbieders, waar moet je nu op letten? Het allerbelangrijkste is natuurlijk of je emails goed aankomen. Hierin kunnen de verschillende aanbieders al verschillen in aflever ratio. Verder heeft het veel met persoonlijke voorkeuren te maken. De ene autoresponder is wat visueler en makkelijker voor mensen met weinig technische kennis. Terwijl de ander idealer is voor mensen met een webdesign/ webdevelopment achtergrond. Vaak kun je gratis beginnen en kun je dus zelf kijken welke autoresponder je het prettigse vindt werken.

Deel dit artikel

Deel dit artikel met jouw vrienden!