Een lange URL is lastig te onthouden en voor sommige Social Media is het zelfs niet mogelijk om een lange URL te gebruiken, bij Twitter heb je bijvoorbeeld maar 140 tekens voor Tweet. Daarvoor is er een goede oplossing; een URL verkorter.

Een URL verkorter maakt van een gewone URL een kortere versie. Oftwel het kort een lange URL in tot een korte URL. Bijkomend voordeel van een URL verkorter is dat sommige de optie hebben om het aantal kliks bij te houden. Zo kun je precies achterhalen hoe vaak er op een link geklikt wordt.

Populaire URL verkorters

  1. bit.ly; een URL verkorter met statistieken.
  2. goog.gl; de URL verkorter van Google.
  3. tinyurl; één van de eerste URL verkorters.

Waarom is het gebruik van een URL verkorter handig?

Eén van de belangrijkste redenen om een URL verkorter te gebruiken is om een lange URL aan een Tweet toe te kunnen voegen. Zoals je waarschijnlijk wel weet kan een Tweet uit maximaal 140 tekens bestaan. Een URL verkorter kan dit probleem oplossen. Andere redenen om een verkorter te gebruiken:

Meten van het aantal kliks

De meeste URL verkorters houden bij hoe vaak er op een link geklikt wordt. Met deze informatie kun je bijvoorbeeld achterhalen welke Tweets de meeste betrokkenheid opleveren.

Een korte link is makkelijker om te delen

Zie het voorbeeld hieronder:

SEO checklist voor nieuwe websites

http://bit.ly/1FryOwM

Heeft een URL verkorter een negatieve invloed op je SEO?

Kort gezegd: nee, het heeft geen negatieve invloed op je SEO. De verkorte link wordt als een 301 redirect behandeld. Kijk hieronder de uitleg van Matt Cutts over dit onderwerp.

Deel dit artikel

Deel dit artikel met jouw vrienden!