Je wilt een domein vastleggen maar welke domein extentie kun je het beste gebruiken? Wordt het een .nl of toch een .com domein? Een eensluidend antwoord op deze vraag is er helaas niet. Het is afhankelijk van de markt waar je je op richt.

Een domeinnaam bestaat uit verschillende delen, welke door een punt gescheiden worden. Als voorbeeld domein nemen we subdomein.websitenaam.tld. Van rechts naar links is het hoogste niveau het top level domain (tld), in het midden de domeinnaam en links het subdomein. We richten ons in dit artikel op het top level domain.

Verschillende soorten top level domains

Er zijn 2 soorten top level domains, nl. de generieke en de landenspecifieke top level domains. Voorbeelden van generieke zijn bijvoorbeeld: .org, .net en .com. Terwijl .nl en.be voorbeelden van landenspecifieke tld’s zijn.

Welke top level domain is het beste voor jouw bedrijf?

Dat is een afhankelijk van de markt waar je je op richt. In Nederland is het gebruikelijk dat je voor je bedrijf een .nl domein kiest. In de USA is het bijvoorbeeld gebruikelijker om als commercieel bedrijf voor een .com domein te kiezen. Daar is de .com ook eigenlijk voor bedoeld. Als je het .nl domein gebruikt, laat dan ook het .com domein vastleggen. Als Nederlands bedrijf dat zich op de Nederlandse markt richt, kun je dus het beste een .nl domein gebruiken en laat daarbij het .com domein ook vastleggen.

Als je je op buitenlandse markten richt, kun je het beste een .com als tld gebruiken. Bijvoorbeeld als je je op de Nederlandse en Belgische markt richt. Wil je zaken doen in één specifiek land, bijvoorbeeld Duitsland, dan doe je er het beste aan om de tld van het land te nemen. In dit voorbeeld een .de tld.

Gevolgen voor de vindbaarheid

Voor Google maakt het niet uit welk tld je voor je website gebruikt. Google doorzoekt de inhoud van de website of dit nu op een .com of .nl of .eu staat, dat maakt niet uit. Het gaat om de inhoud. Voor bezoekers ligt dit anders. Bezoekers zijn eerder geneigd om op een .nl en daarna op een .com te klikken. Op exotische extenties, zoals .tk,  wordt minder snel geklikt.

Een uitleg hierover kun je zien in dit filmpje van Google specialist Matt Cutts.

 

Deel dit artikel

Deel dit artikel met jouw vrienden!