De focus van veel website eigenaren ligt op het behalen van meer bezoekers en om hoger in Google te komen met hun website. Terwijl voor het verhogen van de omzet er een andere techniek veel effectiever is. Dat is het verhogen van je conversie of te wel conversie optimalisatie.

Wat is conversie?

Elke website of webshop heeft een doel. Je wilt bijvoorbeeld dat bezoekers zich inschrijven op je nieuwsbrief, contact met je opnemen of een aankoop doen. Als een bezoeker een actie uitvoert, noemen we dit een conversie. De conversie wordt vaak in percentages aangegeven. Als er 100 bezoekers op je website komen en 1 van die bezoekers voert een actie uit, dan is de conversie 1%. Het verbeteren van de conversie noemen we conversie optimalisatie.

conversie optimalisatie proces

Voordelen van conversie optimalisatie

Meer bezoekers naar je website krijgen is vaak een moeizaam proces. Gratis bezoekers via SEO duurt lang en betalen voor je bezoekers middels adverteren kan kostbaar zijn. En dan moet je ook nog afwachten of je de juiste bezoekers op je website krijgt. Conversie optimalisatie maakt gebruik van de bezoekers die jouw website al gevonden hebben en zorgt er, door verbeteringen door te voeren, dat er meer bezoekers tot actie overgaan. Het proces is makkelijker uit te voeren en de resultaten zijn goed meetbaar en vaak snel zichtbaar.

Conversie optimalisatie tips

 Zorg er voor dat een bezoeker makkelijk vindt wat hij zoekt

Een overzichtelijke website zorgt er voor dat bezoekers afhaken en naar een andere website gaan.

  • Zorg dat binnen 3-4 seconden duidelijk is wat de bezoekers op de website kan vinden.
  • Zorg voor een duidelijke navigatie. Dit kun je doen door je menu structuur helder te maken en breadcrumbs te gebruiken zodat de bezoeker altijd zijn weg kan vinden.
  • Plaats een zoek functie op je website

Maak gebruik van duidelijke call to actions

Wat wil je dat een bezoeker op je website gaat doen? Help de bezoeker door middel van duidelijke call to actions. Een call to action is opvallend en geeft aan wat de bezoeker moet doen.

Offerte aanvragen

Maak gebruik van testimonials

Vraag klanten of ze een testimonial over jouw proucten of diensten willen maken en plaats deze op je website. De beste testimonials zijn video testimonials. Testimonials geven potentiële klanten een indruk van jouw werkwijze.

Maak gebruik van Social proof

In het verlengde van testimonials kun je ook Social proof gebruik. Dit kun je doen door een Facbook like box op je website te plaatsen (zie rechtsboven) of door een Twitter widget zoals Tweetamonial gebruiken. Social proof is er om vertrouwen te wekken.

Maak gebruik van een pop-up

Yep, het staat er echt. Gebruik een pop-up. Alhoewel het vreselijk irritant is, levert het wel resultaat.

Doe een upsell

Het beste moment om te verkopen is net na een verkoop! Zorg dus altijd voor een extra product of dienst die een koper kan aanschaffen net nadat ze iets bij je aangeschaft hebben.

Optimaliseer voor mobiel

Mobiel verkeer wordt steeds belangrijker. Sterker, de verkoop van het aantal gewone pc’s en laptops daalt terwijl de verkoop van tablets en smartphones jaar op jaar stijgt. Een website moet goed getoond worden en geoptimaliseerd zijn voor een mobiel apparaat. Bezoekers haken anders af.

Test!

Wat voor de ene website goed werkt, hoeft niet voor een andere website te werken. Test daarom altijd je conversie. Dit kun je doen door op belangrijke pagina’s A/B testen uit te voeren. Met A/B testen laat je de bezoekers 2 verschillende versies van een pagina zien. Je ziet dan welke pagina het beste converteert.

Meet!

Meten is weten. Maak gebruik van een statistieken tool voor je website om te zien wat bezoekers op je website doen en welke onderdelen van je website wel en niet succesvol zijn.

Heb je iets aan de tips gehad? Deel deze dan met jouw vrienden via de Social Media buttons hieronder. Plaats je vragen of opmerkingen in het commentaar veld hieronder.

 

Deel dit artikel

Deel dit artikel met jouw vrienden!