Nieuwe website? Gebruik deze checklist voordat je online gaat.

Het doel en de doelgroep van je website zijn bepaald. De vormgeving is klaar, pagina’s zijn aangemaakt, hosting is geregeld, teksten geschreven, het CMS is gevuld. Kortom de website is klaar om online te gaan.

Voordat je je website aan de hele wereld laat zien, is het handig om eerst te controleren of alles naar behoren werkt. Hieronder vind je een checklist met 15 punten die je zeker even moet controleren voordat je je nieuwe website online zet.

cross browser compatibility

1. Cross browser controle

Helaas tonen niet alle browser de website hetzelfde. Internet Explorer toont jouw mooie website net iets anders dan Firefox. Controleer daarom je website altijd in de populaire, meest gebruikte browsers zoals Internet Explorer, Firefox, Safari en Chrome. Kijk tevens hoe jouw website op een tablet en een smartphone getoond wordt. Steeds meer gebruikers surfen mobiel.

leesbare tekst

2. Is je tekst goed leesbaar?

Op een scherm lees je anders dan bijvoorbeeld uit een boek. Op een scherm ‘scannen’ lezers. Deel daarom je tekst in korte blokken in, gebruik titels boven de blokken en maak gebruik van lijstjes. Dit verbetert de leesbaarheid.

3. Controleer je links

Ga er niet vanuit dat al je links werken maar controleer het! Loop door je website en klik op alle links. Verwijst de link naar de juiste pagina?

4. Test de functionaliteit van je website.

Test alles grondig. Heb je een zoek functionaliteit op je website? Test dan of deze werkt. Test of je contactformulier werkt. Geeft het formulier de juiste meldingen (werkt de validatie) en komt de mail aan waar deze aan moet komen?

favicon in adresbalk

5. Favicon

Favicons zijn de afbeeldingen die je in je adresbalk van je webbrowser ziet. Veel open source systemen, zoals bijvoorbeeld Magento, en WordPress themes hebben een standaard favicon. Gebruik een eigen favicon. Dit staat beter en is ook een mooie manier om je website op te laten vallen.

6. Test zonder Javascript

Er zijn gebruikers die Javascript om veiligheids redenen uit zetten. Werkt je website dan nog steeds? Met Firefox kun je dit makkelijk testen. Test of de validatie van je formulieren nog werkt en test andere coole AJAX scripts die je op je website hebt.

w3c check

7. Validatie

Valideert je website goed? Het is niet erg als er een paar validatie fouten in je website zitten maar het is wel belangrijk om te weten wat de fouten zijn. Je kunt je website makkelijk controleren via de W3C validator

8. Heb je een sitemap?

Een sitemap is een overzicht van alle pagina’s die op je website staan. Zorg er voor dat je een sitemap voor de zoekmachines (sitemap.xml) en een sitemap voor bezoekers van je website hebt. Meld je sitemap.xml aan bij Google Webmaster Tools ( zie punt 10). Voor WordPress zijn er verschillende plugins verkrijgbaar die een sitemap genereren.

google analytics bezoekers

9. Meet je bezoekers

Meten = weten. Nadat je website online staat, wil je graag weten wat er allemaal op je website gebeurt. Google Analytics is een gratis, zeer uitgebreide statistieken tool. Hiermee kun je zien hoeveel bezoekers er naar je website komen, hoe deze bezoekers op je website komen, welke pagina’s zij bezoeken en nog veel meer. Een alternatief voor Google Analytics is bijvoorbeeld Clicky.

10. Monitor de techniek van je website

Een andere – gratis – tool die niet mag ontbreken is Google Webmaster Tools. Hiermee kun je de technische staat van je website monitoren. Kan Google de website indexeren? Op welke zoekwoorden wordt je gevonden?

11. robots.txt

robots.txt is een file die de zoekmachine spiders aangeeft welke files en directories zij wel en niet mogen indexeren. Vaak wordt tijdens de ontwikkelfase van de website de toegang geblokkeerd. Controleer de file altijd even. Dit kan mbv Google Webmaster Tools of via deze robots.txt tester.

404 error

12. Zorg voor een goede 404 pagina

Zorg voor een goede, functionele pagina als een bezoeker op een 404-pagina (pagina niet gevonden) terecht komt. Geef informatie zoals een sitemap, veelbezochte pagina’s of een zoekformulier zodat de bezoeker een alternatief heeft. Een goed ingerichte 404-error pagina zorgt er voor dat bezoekers op je website blijven.

13. Zorg voor een goede backup

Niets is zo vervelend als een gehackte website. Maar mocht dit gebeuren, zorg er dan in ieder geval voor dat je je website makkelijk terug kunt zetten. Kijk of vraag na hoe en hoe vaak er een back-up draait. Dit kun je bij je hosting provider navragen.

14. Test de snelheid van je website

Eén van de wegingsfactoren van Google is de snelheid van een website. Controleer deze mbv een online test. Zaken die de snelheid negatief kunnen beïnvloeden zijn bijvoorbeeld: de bestandsgrootte van afbeeldingen, veel onnodige broncode (zoals JavaScript en CSS) en natuurlijk het hostingpakket zelf. Als je op een shared server (een gedeelde server) met een te veel andere websites zit. De snelheid van je website kun je testen via een tool van Google en meer tools.

15. Zorg voor 301 redirects

Als je een bestaande website overzet, bijvoorbeeld overgaat naar een nieuw CMS, kunnen url’s veranderen. Mbv een 301-redirect maak je aan de zoekmachines bekend waar de oude url naar toe verhuisd is. Vanuit SEO oogpunt moet je dit absoluut doen om je posities in de zoekresultaten te behouden.

Wat vind jij?

 

Deel dit artikel

Deel dit artikel met jouw vrienden!