Duplicate content is letterlijk dubbele content en betekent simpelweg dat er 2 pagina’s op één website dezelfde content bevatten. Duplicate content kan onbewust gecreerd worden door een CMS, bijvoorbeeld door het gebruik van meerdere categorieen en/ of tags.

Voorbeelden van duplicate content

Vaak wordt duplicate content onbewust gecreëerd. Dit kan komen door de instellingen van het CMS dat voor de website gebruikt wordt of door de configuratie instellingen van de website.

Voorbeelden van duplicate content zijn:

  • Een pagina op de website welke via de www en de non-www versie bereikbaar is. Bijvoorbeeld: www.example.com/voorbeeld-pagina en example.com/voorbeeld-pagina
  • Een website welke via http en https bereikbaar is. Bijvoorbeeld http://www.example.com/voorbeeld-pagina en https://www.example.com/voorbeeld-pagina
  • Pagina’s die in meerdere categorieën staan. Bijvoorbeeld: www.example.com/woningen/unieke-huis-naam en www.example.com/appartementen/unieke-huis-naam

Hoe ontstaat duplicate content?

Duplicate content kan op verschillende manieren ontstaan. Veel voorkomende oorzaken zijn:

  • Overzetten van een website naar https en vergeten om de http versie door te verwijzen naar https. De oplossing is om een redirect aan te maken.
  • Website is via www en de non-www versie bereikbaar. Oplossing is om een redirect aan te maken.
  • Plaatsen van content van een website op een andere website. Dit kan ook illegaal gebeuren! Je kunt controleren om jouw content op andere websites gebruikt wordt door gebruik te maken van de website copyscape.com.
  • Door de CMS structuur komt een pagina in meerdere categorieën terecht. Dit zie je vooral vaak bij webshops. De oplossing hiervoor is om een canonical URL te gebruiken.

Waarom is duplicate content nadelig voor je website?

Google houdt niet van duplicate content. De gevolgen kunnen groot zijn voor jouw website:

  • Google indexeert maar één pagina wat als gevolg kan hebben dat de originele pagina niet geïndexeerd wordt.
  • Het kan jouw pagina minder autoriteit opleveren. Als er maar één pagina zou bestaan, zouden alle links naar deze pagina verwijzen. Op het moment dat er meerdere pagina’s bestaan kunnen links naar verschillende pagina’s gaan en loop je dus links mis voor de originele pagina.

Hoe kun je duplicate content voorkomen?

Zorg er allereerst voor dat jouw website technisch in orde is zodat problemen met www en non-www en http en https versies van de website voorkomen worden. Kopieer je content niet zonder meer naar een andere website. Maak dan in ieder geval de voorkeur URL aan Google bekend zodat Google weet wat het origineel is.

Verder kun je af en toe scannen met copyscape.com om te kijken of jouw teksten niet door een ander gebruikt worden.

Deel dit artikel

Deel dit artikel met jouw vrienden!