Adverteren op Facebook is op dit moment de makkelijkste en snelste manier om klanten via het internet te vinden. Immers heeft Facebook in Nederland bijna 10 miljoen gebruikers wat betekent dat bijna iedere volwassene in Nederland een Facebook account heeft. Grote kans dus dat jouw ideale klant ook op Facebook zit. In dit artikel lees je 20 manieren om je doelgroep via Facebook Adverteren te bereiken.

facebook doelgroep bereiken

Waarom Facebook Adverteren?

Facebook Adverteren is de laatste jaren aan een enorme opmars bezig en dit komt omdat het een paar interessante kenmerken heeft. Zoals bijvoorbeeld:

  • Groot bereik, zowel nationaal als internationaal;
  • relatief lage kosten;
  • verschillende soorten advertentie mogelijkheden zoals tekst, afbeeldingen en video’s;
  • zeer goede targetting mogelijkheden.

Over het laatste punt vind je hieronder 20 opties om jouw doelgroep te bereiken met Facebook Adverteren.

1. Target Facebook gebruikers die jouw website bezocht hebben

facebook aangepaste doelgroep

Dit is waarschijnlijk de meest krachtige manier van adverteren. Mensen die al op jouw website geweest zijn en je dus al kennen, een advertentie laten zien. Retargeting is één van de krachtigste manieren van adverteren. Facebook maakt dit heel eenvoudig door een pixel aan je website toe te voegen. Elke keer dat er een Facebook gebruiker op je website komt, zal deze geregistreerd worden en in een door jou opgezette doelgroep geplaatst worden. Deze kun je dan later als doelgroep voor je advertenties gebruiken.

2. Target mensen die op je mailinglijst staan

facebook doelgroep klantenlijst

Een andere vorm van retargeting is het gebruik maken van je mailinglijst. Je kunt in Facebook een doelgroep maken door een lijst met namen, emailadressen en telefoonnummers te uploaden. Facebook zoekt de gebruikers op en plaatst deze in een aparte doelgroep.

3. Maak vergelijkbare doelgroepen

Is één van bovenstaande doelgroepen niet groot genoeg of wil je meer of andere mensen targetten? Dan is een verglelijkbare doelgroep een idee. Op basis van een bestaande doelgroep worden andere Facebook gebruikers uitgezocht met vergelijkbare kenmerken. Deze worden in een nieuwe doelgroep geplaatst.

4. Target op basis van geografie

Wil je Facebook gebruikers op basis van geografie zoals land, provincie, stad en of postcode bereiken? Dan is deze selectie geschikt voor jou. Dit kan handig zijn voor bedrijven die lokaal werken. Bijvoorbeeld een timmerman in Amsterdam.

5. Target op basis van leeftijd

Wil je een doelgroep in een bepaalde leeftijdscategorie bereiken? Target dan op leeftijdscategorie. Handig als je kinderen of juist volwassenen of grootouders wilt bereiken.

7. Target op basis van geslacht

Spreekt voor zich denk ik. Alhoewel geen geslacht (nog) geen optie is.

8. Op basis van opleiding

facebook doelgroep opleiding

Dit kan op basis van opleidingsniveau, bijvoorbeeld HBO, Masters opleiding. Maar ook op vakgebieden, scholen en wanneer iemand naar school is gegaan.

9. Target op basis van levensgebeurtenissen

facebook doelgroep levensgebeurtenis

Bereik mensen die net verloofd zijn, een jubileum binnen 30 dagen hebben, bijna jarig zijn, net getrouwd zijn, nieuwe baan hebben of onlangs verhuisd zijn. Interessant voor als je hier een dienst voor aanbiedt. Bijvoorbeeld interieur inrichting, een cadeau service of een trouw fotograaf. Ook kun je verder gaan met je targetting door vrienden van mensen die net verloofd zijn, of vrienden van mensen die bijna jarig zijn etc.

10 Target ouders

facebook doelgroep ouders

Ouders met kinderen in een bepaalde leeftijdscategorie of aanstaande ouders. Dit is interessant voor bedrijven die diensten en/of producten voor kinderen of de ouders aanbieden.

11. Op basis van relatie status

facebook doelgroep relatie status

Hiermee kun je doelgroepen bepalen die interesse hebben in mannen of vrouwen of mensen die verloofd, getrouwd of vrijgezel zijn.

12. Soort werk

facebook doelgroep werk

Stel je wilt een product of dienst aan een bepaalde branche of aan mensen met een bepaalde functie of werkgever aanbieden. Dan is deze targetting optie interessant.

13. Eigenaren van kleine bedrijven

facebook-doelgroep-eigenaren-kleine-bedrijven

Deze gebruiken wij ook vaak. Je kunt hiermee mensen bereiken die een bedrijf hebben. Ideaal voor bedrijf die B2B diensten en producten aanbieden.

14. Expats

facebook-doelgroep-expats

Niet alleen kun je expats targetten, ook kun je het specifieker maken door het land er bij te nemen. Bijvoorbeeld expats uit Australië, China of Duitsland (en natuurlijk nog een heleboel landen).

15. Reizen

facebook doelgroep reizen

Het laatste voorbeeld is voor mensen die van reizen houden. Mensen die net terug zijn van vakantie of zakelijke reizigers maar ook forenzen.

En? Heb je ideeën gekregen voor je eigen Facebook campagne?

Deel dit artikel svp met jouw netwerk zodat jouw vrienden ook van deze kennis kunnen profiteren. Plaats je opmerkingen hieronder in het commentaar veld.

Deel dit artikel

Deel dit artikel met jouw vrienden!