Emailmarketing? Waarom gebruik je dit nog steeds, er is toch Social Media? Een veel gehoorde misvatting bij ondernemers. Veel ondernemers denken dat met de komst van Social Media, emailmarketing niet interessant meer is. Email is immers oud en uit. Een grote misvatting! Email is nog steeds een zeer goed middel om je klanten te bereiken.


email marketing

Waarom emailmarketing?

Email is zeer geschikt om een band met je (potentiële) klanten te onderhouden. Goed geschreven emails worden beter gelezen en er wordt vaker op geklikt dan bijvoorbeeld Tweets en Facebook posts. Elke ondernemer moet emailmarketing gebruiken omdat:
[checklist]

  • het goed is om vertrouwen met je (potentiële) klant op te bouwen
  • het is zeer effectief en goedkoop
  • het genereert omzet
  • het zorgt er voor dat jij on top of mind blijft
  • het automatiseerbaar is
  • het minder vluchtig is als bijvoorbeeld Facebook en Twitter
  • het heeft zich al jaren bewezen, terwijl je bij Social Media maar af moet wachten hoe lang het blijft

[/checklist]

Wat is belangrijk bij emailmarketing?

Zorg voor een optin pagina.

Een optin pagina is een speciale pagina waar bezoekers op je website hun gegevens achter kunnen laten en zich kunnen inschrijven op jouw mailinglijst.

Maak gebruik van een autoresponder.

Een autoresponder is software waarmee je mailings kunt versturen. De verzamelde emailadressen worden op een mailinglijst geplaatst en jij kunt je mail naar een mailinglijst versturen. De mailings kun je inplannen, bijvoorbeeld op een tijdstip dat jij op vakantie bent of ligt te slapen. Voorbeelden van autoresponders zijn Aweber en Mailchimp.

Call to action

Zorg er voor dat er in je mail een call to action staat (oproep tot actie). Een call to action is bijvoorbeeld: “Lees het artikel” of “Download mijn gratis Ebook”.

Zorg voor een pakkende titel van je email

De titel van een email heeft maar één doel: er voor zorgen dat je email geopend wordt. Zorg altijd voor een pakkende titel.

7 tips voor een goede email titel

  1. Een titel zoals “Nieuwsbrief januari” is een voorbeeld van een nietszeggende titel. Prikkel de nieuwsgierigheid van de ontvanger. Gebruik een titel zoals: “7 tips om van …. af te komen”. Het woord “Nieuwsbrief” moet je nooit gebruiken in je email (lezers zijn hier nogal allergisch voor), terwijl het woord “Tips” het er goed doet.
  2. What is in it for them? Waarom moet de ontvanger deze email lezen? Geef de voordelen van het lezen van de email. Schrijf bijvoorbeeld de titel in de vorm van een vraag.
  3. Brieven zonder logo’s worden, brieven met een postzegel en handgeschreven brieven worden beter geopend. Hetzelfde geldt voor email. Houdt het simpel, gebruik simpele emails alsof ze van een vriend afkomstig zijn (dus geen logo).
  4. Gebruik de naam van de lezer in de titel. Met een autoresponder kun je dit makkelijk automatiseren. En verklein de afstand door jij en je te gebruiken. Dit maakt de email persoonlijker.
  5. Sneaky tip: gebruik FW mail als titel. Zodat het lijkt alsof de mail geforward is.
  6. Titels met slecht nieuws of een schandaal doen het ook erg goed.
  7. Maak gebruik van cijfers en tekens. “7” is beter dan “zeven” en “&” is beter dan “&”.

 Tips voor de inhoud van je email

  1. Gebruik tekst email. Mooi opgemaakte emails met logo’s en afbeeldingen lijken te veel op een reclame folder terwijl een simpele tekst email veel meer op een email van een vriend lijkt.
  2. Schrijf in korte alinea’s. Gebruik 3 a 4 regels per alinea. Dit zijn regels en geen zinnen!
  3. Gebruik smalle regels, laat de tekst niet doorlopen over het hele scherm maar maak smalle kolommen.
  4. Gebruik altijd klikbare links in je email.
  5. Personaliseer je email. Laat de naam van de lezer in de email terugkomen.

Wat er verder nog belangrijk is om te weten

Als je voor de eerste keer een mailing verstuurt, zul je zien dat niet iedereen de mail opent. Dit is normaal! Een open rate (aantal malen dat je mail gelezen wordt) ligt gemiddeld rond de 25%. Terwijl een gemiddelde conversie zo rond de 1 – 1,5% ligt. Schrik dus niet als niet iedereen je mail leest. Dit hoort er bij. Het uitschrijven van je mailinglijst hoort er trouwens ook bij. Ook dit is niet erg. Hoe langer mensen op je lijst en hoe vaker ze je mails lezen, hoe beter ze bij je passen.

Deel dit artikel

Deel dit artikel met jouw vrienden!