SEO is een complex geheel. Veel websites maken dezelfde fouten. Lees hier de 8 meest voorkomende SEO fouten en hoe je deze kunt voorkomen.

1. SEO fout: niet indexeerbare website

Een zoekmachine die op je website komt, will er yachter komen aware je website over agate. De zoekmachine lest de broncode van je website en indexeert wat leesbaar is.
Hier gaan nog steeds veel websites mee de fout in. Er zijn verschillende technieken waar zoekmachines moeite mee hebben. De meest voorkomende fouten zijn:

  • Afbeeldingen als teken gebruiken. Zoekmachines kunnen de tekst op de afbeeldingen niet lezen, deze tekst wordt dus niet geïndexeerd.
  • Flash. Zoekmachines hebben moeite met het lezen van Flash. Gebruik dit dus met mate.
  • Javascript. Met Javascript kun je prachtige effecten bereiken. Kijk wel uit waar je het gebruikt. Bouw bijvoorbeeld niet je hele menu in Javascript. Eventueel kun je via je robots.txt file een alternatieve, op tekst gebaseerde, pagina aanwijzen.

2. Op de verkeerde manier linkbuilden

Voor linkbuilden geldt: kwaliteit boven kwantiteit! Zeker sinds de laatste Google updates.

Vermijd grote hoeveelheid links van kwalitatief lage, irrelevante websites. En begin helemaal niet aan het betalen voor links naar je website. Dit zijn zaken die je website ernstig kunnen schaden, Google kan je een penalty geven waardoor je zelfs lager in de ranking komt te staan.

Wat moet je dan wel doen?

  • Bouw je links op een rustige, geleidelijke manier op.
  • Link niet alleen naar je homepage maar ook naar onderliggende pagina’s
  • Schrijf waardevolle content zodat andere websites uit zichzelf naar je linken

3. Gebruik maken van gratis blog diensten

Gratis blog diensten zoals Blogger, TypePad, WordPress.org en vele anderen bieden een uitstekende dienst om te bloggen. Vanuit SEO oogpunt zijn ze echter minder geschikt. De platforms zijn niet geschikt om plugins, themes en andere extensies te installeren. Investeer daarom altijd in een eigen domein en hostingpakket voor je website/ blog. Hier kun je zelf bepalen wat je wilt installeren en bouw je waarde op met je eigen domein.

4. Verhuizen van je website of url’s

Het verhuizen van je website of pagina’s of het hernoemen daarvan kan grote SEO problemen opleveren. Als je je website naar een nieuw domein verhuist, moet je elke oude url naar de nieuwe url laten verwijzen. Maak hiervoor gebruik van de .htaccess file en gebruik een 301 redirect (permanente redirect).

5. Pagina’s dezelfde pagina titel geven

Wat is het eerste wat je aandacht trekt? De titel. Een titel geeft aan waar een pagina over gaat en is één van de belangrijkste factoren voor SEO. Geef daarom elke pagina een unieke titel en zorg dat de titel relevant is en een goede beschrijving geeft over de inhoud van de pagina. Voeg ook het meest belangrijke zoekwoord toe.

6. Focus op PageRank

PageRank is een belangrijke factor voor SEO. Hoe hoger de PageRank, hoe hoger je in de zoekresultaten terug te vinden bent, hoe meer bezoekers je op je website zult krijgen. Maar het is niet de enige factor die bepalend is. Google zelf heeft aangegeven dat het één van de 200(!) factoren is. Focus je hier dus niet te veel op.

7. Het ontbreken van de alt tag bij afbeeldingen

Een veel voorkomende fout is het ontbreken van de alt tag bij afbeeldingen. Bijna elk CMS heeft de mogelijkheid om een alt tag aan je afbeeldingen toe te voegen. De alt tag is te belangrijk voor SEO om deze niet te gebruiken. Plaats altijd relevante zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden in de alt tag. Gebruik afbeeldingen die in relatie staan tot de tekst. Het kan veel verkeer uit Google images search trekken.

8 Over optimalisatie

Maak niet de fout om alle SEO tips die er zijn te veel te gebruiken. Onthoud altijd dat je website voor bezoekers is gebouwd en niet voor zoekmachines. SEO is belangrijk maar je bezoekers zijn het allerbelangrijkste! Schrijf liever waardevolle content dan je constant met SEO bezig te houden.

En, heb je wat aan de tips gehad? Ben je benieuwd of jouw website goed in elkaar zit? Probeer de gratis website scan. Met deze scan kijk ik of je website goed in elkaar zit, waar er nog ruimte voor verbetering is of dat je misschien alles al prima voor elkaar hebt.

Heb je vragen of opmerkingen? Laat deze hieronder achter. Deel het artikel met jouw netwerk via de Social Media knoppen hieronder.

Deel dit artikel

Deel dit artikel met jouw vrienden!