Inbound marketing is een term die je steeds vaker hoort. Maar wat is het precies? En wat zijn de voordelen van inbound marketing?
Inbound marketing wordt de laatste jaren steeds vaker gebruikt in de context van zogenaamde pull marketing. Het is een marketing vorm om potentiële klanten via het internet aan te trekken. Het aantrekken van klanten gebeurt met behulp van bijvoorbeeld zoekmachines, social media, nieuwsbrieven en video’s. Het doel is om potentiële klanten waarde te bieden en zo aan je te binden.
Pull vs push marketing

De kracht van inbound marketing

Potentiële klanten worden naar je toe getrokken door je boodschap op je doelgroep af te stemmen en door alleen je doelgroep te benaderen, is het effect van je marketing activitetiten veel hoger.
De voordelen van inbound marketing
- laagdrempelig
 - resultaten zijn goed meetbaar
 - beter contact met je doelgroep
 - wordt als minder storend ervaren
 
Starten met inbound marketing?
Een goede manier om zelf te starten met inbound marketing is om te starten met bloggen. Blog over onderwerpen die jouw doelgroep bezig houdt. Langdurig contact houden met je doelgroep doe je door het emailadres van je lezers te verzamelen en op regelmatige basis een mailing te versturen. Periodiek kun je jouw producten onder de aandacht brengen en een commercieel aanbod doen.
Samengevat is inbound marketing de ideale marketing vorm voor zzp-ers en kleine ondernemingen om met een klein budget potentiële klanten te vinden en om te zetten tot kopers.