Facebook is het grootste Social Media platform ter wereld en ook in Nederland is het het meest gebruikte Social Media platform. Als ondernemer biedt Facebook kansen om klanten te vinden. Maar hoe kun je klanten met Facebook krijgen?

Facebook bedrijfspagina

Allereerst is het belangrijk dat je een Facebook bedrijfspagina hebt. Dus niet een persoonlijk Facebook account. Hoe je een Facebook bedrijfspagina aanmaakt kun je hier lezen.

Waarom een Facebook bedrijfspagina?

  • Facebook staat het officieel niet toe dat je een persoonlijk account voor een bedrijf gebruikt. Zie ook de voorwaarden van Facebook.
  • Met een persoonlijk account kun je maximaal 5000 vrienden hebben, met een bedrijfspagina oneindig veel likes.
  • Met een Facebook bedrijfspagina kun je adverteren.
  • Je hebt de mogelijkheid om berichten in te plannen.
  • Je heb de beschikking over statistieken waarmee je kunt zien wie jouw pagina bezocht hebben.
  • Je kunt uitgebreide bedrijfsinformatie op je pagina plaatsen (zoals locatie, telefoonnummer, beschrijving).
  • De informatie die je op je pagina plaatst, wordt door zoekmachines geïndexeerd.
  • Je kunt gebruik maken van apps.

Hoe krijg je klanten met Facebook?

Net zoals met je website, waar je gratis bezoekers met SEO en betaalde bezoekers met SEA op je website kunt krijgen, kun je op Facebook jouw doelgroep gratis en betaald bereiken. Begin met het opbouwen van een “fanbase” voor jouw bedrijfspagina door likes te krijgen. Likes kun je krijgen door bekenden uit te nodigen. Probeer wel zoveel mogelijk mensen uit te nodigen die klant kunnen worden. Het heeft weinig zin om jouw vrienden uit te nodigen als zij niks aan de diensten van jouw bedrijf hebben. Bijvoorbeeld vegatarische vrienden als je een steakhouse hebt.

Door regelmatig waardevolle content op jouw bedrijfspagina te delen, kun je contact maken en onderhouden met potentiële klanten. Mensen die jouw pagina geliked hebben zien jouw berichten alhoewel Facebook een algoritme heeft wat er voor zorgt dat maar een beperkt aantal mensen jouw berichten ziet.

Maar de echte, krachtige manier om klanten met Facebook te krijgen is door te adverteren.

Waarom op Facebook adverteren?

  • In Nederland zijn er bijna 10 miljoen Facebook gebruikers. Grote kans dat jouw doelgroep hier ook aanwezig is.
  • Segmentatie van je doelgroep op demografische gegevens.
  • Segmentatie van je doelgroep op psychosociale gegevens.
  • Eigen doelgroepen aanmaken op basis van verschillende gegevens. Bijvoorbeeld op mensen die een bepaalde pagina geliket hebben of een
  • doelgroep die dezelfde kenmerken heeft als een reeds bestaande doelgroep.
  • Mensen die jouw website bezocht hebben advertenties tonen (remarketing).
  • Je kunt verschillende doelstellingen voor je advertenties hanteren.
  • De kosten zijn (nog) relatief laag. Zeker als je het vergelijkt met Google AdWords.

Meer weten over adverteren op Facebook?

Lees het artikel 5 redenen om op Facebook te adverteren.

Deel dit artikel

Deel dit artikel met jouw vrienden!