Als je net met Internet Marketing in aanraking komt, kan het nogal overweldigend zijn. Er worden een heleboel termen gebruikt waar je misschien nog nooit van gehoord hebt. Speciaal hiervoor is dit artikel “Internet Marketing voor beginners”. In dit artikel vind je een opsomming van de meeste begrippen die gebruikt worden in het Internet Marketing wereldje. En natuurlijk kunnen ook niet beginners deze lijst gebruiken.


internet marketing begrippen

Internet Marketing begrippenlijst:

Affiliate Marketing
Affiliate Marketing is een vorm van Internet Marketing waarbij de adverteerder degene die de producten en/of diensten van de adverteerder promoot beloont op basis van een van te voren vastgesteld verdienmodel. De betaling kan plaatsvinden naar aanleiding van een verkoop (CPS), een lead (CPL), een uitgevoerde actie (CPA) of een aantal vertoningen (CPM).

Banner
Een banner is een grafische reclame uiting op het internet. Een banner kan statisch (niet bewegend) of geanimeerd zijn. Een statische banner is veelal in het formaat .jpg, .png of .gif gemaakt. Een geanimeerde banner wordt veelal in Flash of in .gif gemaakt (animated gif). Vaak worden banners van adverteerders op een website geplaatst en krijgt de website eigenaar waar de banner op geplaatst wordt een vergoeding. De vergoeding kan op basis van vertoningen of op basis van een actie zijn (bijvoorbeeld een klik of een sale). Zie ook CPA, CPL, CPS en CPM.

CPA
Cost Per Action is een verdienmodel dat uitbetaalt op basis van een uitgevoerde actie. Deze actie wordt van te voren bepaald, bijvoorbeeld een ingevuld formulier of een offerte aanvraag

CPC
Cost Per Click is een verdienmodel dat uitbetaalt per klik.

CPL
Cost Per Lead is een verdienmodel dat uitbetaalt per lead. Wat een lead precies is, word van te voren bepaald. Een lead is een mogelijk klant.

CPM
Cost Per Mille is een verdienmodel dat uitbetaalt op basis van 1000 vertoningen.

CPS
Cost Per Sale is een verdienmodel dat uitbetaalt op basis van een verkoop.

CTR
Click Through Rate is een percentage dat de verhouding aangeeft tussen het aantal vertoningen en het aantal kliks.

Click/ Klik
Er wordt geproken van een klik als er op een link wordt geklikt. De link kan een tekstlink of een afbeelding zijn.

Conversie
Als een bezoeker een gewenste actie op een website uitvoert, wordt er gesproken van een conversie. Bijvoorbeeld een aankoop, contact opnemen, offerte aanvragen of inschrijven op een nieuwsbrief.

Externe link
Verwijzing op een webpagina naar een webpagina op een andere website

Interne link
Een verwijzing op een webpagina naar een webpagina op dezelfde website.

Google AdWords
Het advertentie programma van Google. Het AdWords programma kent 2 netwerken, tw: het zoeknetwerk en het display netwerk.

Hyperlink of link
Een hyperlink is een verwijzing van de ene webpagina naar een andere webpagina. De pagina waarnaar verwezen wordt kan op dezelfde (interne link) maar ook op een andere website staan (externe link).

Keyword of zoekwoorden
Een keyword is een woord of een woordgroep dat een iemand bij een zoekmachine opgeeft om informatie te zoeken.

Lead
Een lead is een potentiële klant

Long tail keyword
Een zoekopdracht met 3 of meer keywords (zoekwoorden).

Meta tags
Een meta tag geeft informatie aan browsers, webservices en zoekmachines over de informatie die er op de pagina te vinden is. De verschillende meta tags bevatten verschillende soorten data.

Meer informatie over meta tags vind je in dit artikel.

Online Marketing
Een ander woord voor Internet Marketing

Pagerank
Met de Pagerank geeft Google een indicatie van de linkpopulariteit van een webpagina. Page staat in deze term voor één van de oprichters van Google, Larry Page. En niet voor het Engelse page (pagina).

Rankings
De positie in zoekresultaten van een zoekmachine.

Search Engine Advertising (SEA)
Betaald adverteren via de zoekmachines. Dit kan op zoektermen maar ook op website onderwerp. De advertenties worden getoond naar aanleiding van een zoekopdracht of door het bezoeken van een website waar deze advertentie getoond worden. Google’s advertentie programma heet Google AdWords.

Search Engine
Engelse benaming voor zoekmachine.

SEO of zoekmachine-optimalisatie
SEO is het geheel aan technieken dat er voor zorgt dat een webpagina zo hoog mogelijk in de organische zoekresultaten van een zoekmachine verschijnt om zodoende bezoekers naar de website te trekken.

Deel dit artikel

Deel dit artikel met jouw vrienden!