Op het internet staan inmiddels miljoenen websites online. Na het intikken van een zoekopdracht hebben potentiële klanten vele websites waar ze uit kunnen kiezen waar ze naar toe kunnen gaan. Hoe zorg je er voor dat jouw Google Adwords advertenties dusdanig opvallen dat potentiële klanten er op klikken en uiteindelijk overgaan tot het aankopen van jouw producten en/of diensten?

1. Structureer je Google Adwords account

Verdeel je Adwords account onder in verschillende categorieën. Maak advertenties per categorie en gebruik per categorie één set zoekwoorden.

Bijvoorbeeld:
Je bent een masseur en geeft verschillende soorten behandelingen. Laten we zeggen dat 2 van je diensten ontspannings- en sportmassages zijn. Je maakt nu 1 campagne rondom ontspanningsmassage. Hier gebruik je een eigen set van zoekwoorden voor. Hetzelfde doe je voor de sportmassage. Hoe beter de onderverdeling van je categorieën, des te betere advertenties je kunt maken die je doelgroep aanspreken voor producten/ diensten waar je potentiële klanten naar zoeken.

2. Kies de zoekwoorden die relevant zijn voor jouw business

Zoekwoorden zijn woorden en woordgroepen die gerelateerd zijn aan jouw product of dienst. Het zijn woorden waarvan jij denkt dat jouw potentiële klanten zullen gebruiken om jouw producten cq diensten te vinden. Zoekwoorden zijn de woorden waarmee Google Adwords bepaalt of het jouw advertentie toont naar aanleiding van de zoekopdracht die bezoekers intikken.

Tip 1:

Zoekwoorden kunnen uit één woord of meerder woorden bestaan. Kies zoekwoorden van 2 à 3 woorden lang.  Maak zoekwoord niet te generiek en niet te specifiek. “Massage” zal bijvoorbeeld te generiek zijn terwijl “ontspanningsmassage goedkoper dan 45 euro” te specifiek is. Beter is om  bijvoorbeeld “goedkope ontspanningsmassage” te gebruiken.

Tip 2:

Gebruik de Google Adwords Keywordtool.

De Keywordtool geeft je de mogelijkheid om zoekwoorden in te tikken waarvan jij denkt dat ze relevant voor jouw producten/ diensten zijn. Het geeft tegelijkertijd alternatieven voor het opgegeven zoekwoord. De resultaten die je ziet zijn resultaten waar mensen echt op zoeken. Het kan dus een fantastisch tool zijn om zoekwoorden van potentiële klanten te vinden.

3. Schrijf opvallende advertenties

Hoe maak je een advertentie die je potentiële klanten aanspreekt? Vertel waarom de potentiële klant jouw website moet bezoeken. En voeg altijd een call to action toe oftewel wat wil je dat de volgende stap is die de potentiële klant moet doen?

Als iemand bijvoorbeeld op “ontspanningsmassage amsterdam” zoekt. Dan zou je advertentie er alsvolgt uit kunnen zien:

“De beste ontspanningsmassage van Amsterdam. Probeer ons uit met 25% korting.”

De advertentie sluit aan bij de zoekopdracht die de potentiële klant intikte.

4. Kies de juiste landingspagina

Nadat je een goede advertentie hebt gemaakt, moet je jezelf afvragen waar je wilt dat de potentiële klant terecht komt als hij of zij op de advertentie geklikt heeft. Op welke pagina van je website moet de bezoeker komen?

De pagina waar de bezoeker op terecht komt, noemen we de landingspage of landingspagina. De landingspagina kan elke pagina op je website zijn. Het kan je homepage zijn maar ook een product pagina. Een goede landingspagina is een pagina die aansluit bij de zoekopdracht van de bezoeker. Zorg er voor dat een bezoeker niet moet zoeken op je website maar dat hij of zij meteen op de pagina komt die in je advertentie staat.

Als een bezoeker zoekt op “ontspanningsmassage” moet deze dus op een pagina terecht komen die over ontspanningsmassage gaat en niet over hotstone massage.

5.Houd bij wie je klanten worden

De laatste tip gaat over het bijhouden van de prestaties van je advertenties. In je Google Adwords account kun je zien hoeveel mensen je advertentie gezien hebben en hoeveel mensen er op geklikt hebben. Met Google Analytics kun je zien hoe lang mensen op je website verblijven en met welke zoekwoorden zij jouw website gevonden hebt. Als je conversie tracking in Google Analytics aanzet, kun je zelfs zien welk zoekwoord tot een conversie heeft geleid. Je kunt zien welke zoekwoorden en landingspagina’s goed presteren en welke verbeterd moeten worden.

Dit waren de vijf pilaren voor Google Adwords succes. Pas ze toe en je zult betere resultaten met jouw Google Adwords account halen. Heb je no vragen? Stel deze hieronder in het commentaar veld.

Deel dit artikel

Deel dit artikel met jouw vrienden!