Een plaatje zegt meer dan duizend woorden. Helaas geldt dit niet voor Google (en anderezoekmachines). Voor Google is alleen de tekst interessant, Google analyseert de woorden op je website. Het is daarom belangrijk dat de woorden waar je op gevonden wilt worden, terugkomen op je pagina. Als je begint met zoekmachine optimalisatie is het daarom belangrijk om inzichtelijk te hebben welke zoekwoorden en zoektermen jouw doelgroep gebruikt als er gezocht wordt.

Beginnen met zoekwoorden onderzoek

Als website eigenaar moet je er achter zien te komen hoe jouw doelgroep zoekt.
[checklist]

  • Zoeken mensen op productnamen?
  • zoeken mensen op oplossingen voor hun probleem?
  • zoeken mensen op hun problemen?
  • hoe ontdek je de zoekwoorden van je doelgroep?

[/checklist]
Er zijn verschillende manieren om er achter te komen welke zoekwoorden jouw doelgroep gebruikt.
[checklist]

  • Maak zelf een lijst met zoekwoorden die je doelgroep zou kunnen gebruiken;
  • vraag je vrienden hoe zij zouden zoeken;
  • zoek met de Google keyword tool;
  • als je al een website hebt, kun je in je statistieken kijken met welke woorden je website gevonden wordt;
  • denk na over het contact met je klanten. Welke vragen stellen zij jou? Zijn er vragen die vaker terugkomen?
  • kijk naar je concurrenten. Welke woorden gebruiken zij in hun teksten?

[/checklist]

Zoekwoorden op je website gebruiken

Als je deze stappen uitvoert, heb je een lijst met zoekwoorden die je kunt gebruiken voor jouw website. Laat deze woorden terugkomen in je teksten op je website. Gebruik onderstaande tips on page SEO tips om jouw zoekwoorden te verwerken.
[checklist]

  • Laat je zoekwoorden terugkomen in je pagina titel en laat je pagina titel met het zoekwoord beginnen;
  • laat je zoekwoord terugkomen in de titel van je artikel (de zogenaamde H1 tag);
  • laat het zoekwoord meerdere keren terugkomen in de tekst van je artikel
  • gebruik een afbeelding met het zoekwoord als bestandsnaam en verwerk het zoekwoord in de alt tag van de afbeelding.

[/checklist]
Dit artikel is het 2e artikel uit de zoekmachine optimalisatie reeks. Eerder verscheen “Hoe werkt een zoekmachine“. Vond je het artikel interessant? Deel het dan met jouw netwerk via onderstaande buttons. Heb je vragen of opmerkingen? Laat deze achter in het commentaar veld.

Deel dit artikel

Deel dit artikel met jouw vrienden!