Meer bezoekers naar je website is de basis voor meer omzet met je website. Meer bezoekers kun je op verschillende manieren krijgen. Eén van de populairste manieren om meer bezoekers naar je website te krijgen is via de natuurlijke zoekresultaten in Google oftewel dmv SEO. Goede content wordt steeds belangrijker voor Google en om de juiste bezoekers aan te trekken, zul je ook moeten weten waar jouw potentiële klanten naar op zoek zijn. In Google gebruiken zij zoektermen ook wel keywords genoemd. Hoe kom je er achter welke keywords jouw potentiële klanten gebruiken? In dit artikel lees je 10 manieren om keywords te vinden die je in jouw content kunt gebruiken.


keywords

1. Luister naar je prospects en klanten

Goed luisteren naar je klanten kan je een schat aan informatie opleveren. Welke woorden gebruiken zij? Jij kunt bijvoorbeeld denken dat jouw klanten “slank willen worden” terwijl jouw klanten spreken over “afvallen”. In de teksten op je website kun je dan beter “afvallen” gebruiken ipv “slank willen worden”.

2. Vraag het bekenden

Vraag eens aan 5 bekenden welke woorden/ zinnen zij zouden gebruiken als zij op zoek gaan naar jouw product of dienst. Kijk over er overeenkomsten in de zoekopdrachten zitten en gebruik deze vragen in de content van je website.

3. Gebruik de Adwords Keyword Planner

De Adwords Keyword Planner is de vervanger van de populaire Adwords Keyword Tool, de tool die bijna elke SEO specialist gebruikte bij zijn zoekwoorden onderzoek. Met de keyword planner kun je makkelijk seo keywords vinden. Je kunt er bijvoorbeeld:

  • Nieuwe idee voor keywords opdoen
  • Zoekvolume ophalen voor keywords
  • Verkeersprognoses voor keywords opzoeken

4. Plaats een zoekformulier op je website

Het toevoegen van een zoekformulier op je website heeft 2 voordelen. Bezoekers blijven langer op je website en de zoektermen die bezoekers gebruiken, kun je voor je content strategie gebruiken. Met het een zoekformulier weet je precies waar jouw prospects en klanten naar op zoek zijn. Door de zoekresultaten te koppelen aan Google Analytics zie je welke zoektermen gebruikt worden en kun je deze zoekwoorden in je content gebruiken.

5. Google Webmaster Tools

Google Webmaster Tools is de must have tool voor elke serieuze website eigenaar. Het biedt een schat aan informatie over de toestand van je website. Eén van de beste onderdelen is het onderdeel “Search Queries”. In dit onderdeel kun je zien op welke keywords jouw website gevonden wordt. Deze keywords kun je gebruiken bij het maken van nieuwe content.

6. Google Analytics

Sinds Google secure search heeft ingevoerd, is het moeilijker om te achterhalen met welke keywords bezoekers op je website terecht zijn gekomen. De keywords van de natuurlijke (gratis) bezoekers worden helemaal niet meer getoond. Deze staan op not provided. Alhoewel Google dit als nieuw beleid heeft ingevoerd, zie je toch nog wel enkele resultaten in Google Analytics. Daarbij blijf je de keywords uit de betaalde resultaten (lees Google Adwords) nog wel zien. Deze keywords dus nog wel gebruiken.

7. Google Trends

Google Trends is een prachtige tool welke een lijst van gerelateerde zoekwoorden produceert op basis van Google’s eigen data. Extra handig is dat je er de trend van een keyword in terug kunt vinden. Je kunt bijvoorbeeld zien of een keyword vaker of minder vaak gebruikt wordt.

8. Ubersuggest

Ubersuggest is een gratis tool dat op basis van een ingevoerd keyword suggesties doet voor aanverwante keywords. Ubbersuggest maakt gebruik van andere zoekwoord suggestie tools. Je kunt bijvoorbeeld ook gebruik maken van Google’s related search en suggestion tools. Deze zie je als je gebruik maakt van Google’s zoekformulier of onderaan de zoekresultaten pagina. Ubersuggest heeft als voordeel dat het veel meer resultaten laat zien.

google related search

10. De website van je concurrenten

Concurrenten zitten in dezelfde branche als jij en proberen dezelfde klanten als jij aan te trekken. Kijk dus eens naar hun website als bron voor keywords. Analyseer de pagina titels en de metatag description. Wellicht staan er keywords tussen die jij nog niet gebruikt.

Welke van deze tips gebruik jij al? Heb je iets aan de tips gehad of heb je zelf nog een goede tip om keywords te vinden? Vertel het in het commentaar veld hier onder. Deel dit artikel ook via Social Media met jouw netwerk. Sharing is caring!

Speciaal voor jou geselecteerd:

Deel dit artikel

Deel dit artikel met jouw vrienden!