De afgelopen maanden is Google weer bezig geweest met aanpassingen in het zoek algoritme (het proces waarmee Google bepaalt welke websites het hoogst in de zoekresultaten tevoorschijn komen). Aanpassingen die een schok in het SEO wereldje teweeg hebben gebracht. Nou ja, vooral bij “SEO specialisten” die het niet zo nauw met de Google richtlijnen nemen.

Allereerst is er besloten om secure search in te voeren. De gratis zoekopdrachten die gebruikers van Google invoeren worden niet langer getoond in de statistieken tools. Je ziet deze dus niet meer in Google Analytics terug. En verder is er na de Penguin (versie 2.1 werd in oktober uitgerold) en de Panda een nieuw dier losgelaten. Namelijk de Hummingbird. De Hummingbird moet voor een betere zoekervaring zorgen.

Secure search

Voor de aanpassingen kon je in bijvoorbeeld Google Analytics zien met welke zoekwoorden bezoekers op je website terecht zijn gekomen. Dit was vooral handig als je je conversie meet. Je kon precies zien welke zoekwoorden tot een conversie leidden. Google was in 2010 al begonnen door een een gedeelte van de zoekopdrachten niet meer te tonen. Dit zag je in Google Analytics terug als “Not provided“. De zoekwoorden van de gratis resultaten zijn nu helemaal niet meer terug te vinden. Alle zoekwoorden uit de organische resultaten staan nu op “Not provided”. De zoekopdrachten uit Adwords worden nog wel getoond. Wat een beetje krom is omdat Google secure search naar eigen zeggen ingevoerd heeft om gebruikers van de zoekmachine meer privacy te bieden.

Tja, niks aan te doen. Het maakt de SEO werkzaamheden wat uitdagender zullen we maar zeggen. Je kunt nu nog wel via Google Webmaster Tools kijken op welke zoekwoorden je gevonden wordt. Maar het is lang niet zo accuraat als Google Analytics.

Hummingbird aanpassingen

Het algoritme van Google is een technische term waarmee Google bepaalt wat het beste resultaat voor de zoekopdracht van de gebruiker is. Met de uitrol van Hummingbird (in het Nederlands: kolibrie) meent Google nog betere resultaten te kunnen tonen. Een kolibrie is precies en snel en dat is precies wat Google na deze update ook is.

Hoe SEO voor de uitrol werkte

[checklist]

  • Je kocht links op omdat je hiermee hoger in de zoekresultaten kwam
  • je maakte gebruik van artikel websites waar je content plaatste met links naar je website
  • je schreef veel content van lage kwaliteit maar vol met de zoekwoorden waar je op gevonden wilde worden
  • je plaatste op Social Media en op fora links met het keyword waar je op gevonden wilde worden naar je website

[/checklist]
Nou, dat werkt niet meer!

google hummingbird

Hummingbird is beter in staat om de context van een zoekopdracht te begrijpen. Dus in plaats van alleen naar de woorden te kijken, probeert Google te begrijpen wat er met de zoekopdracht bedoeld wordt. Vroeger kon je bij een zoekopdracht zoals “pizza hut caloriën per pizza” op dubieuze websites met Adsense advertenties uitkomen. Met Hummingbird moet je nu op de website van de Pizza Hut komen, aldus Google.

Moet je je nu nog met SEO bezighouden?

Er zijn zeker een boel dingen veranderd. Vooral ten goede. Blackhat en greyhat SEO technieken hebben steeds minder kans op succes en voor bezoekers wordt het zoeken beter. SEO is steeds socialer/ menselijker aan het worden. Als je je op de juiste manier met je website bezighoudt, heb je niks te vrezen en kunnen de updates van de afgelopen tijd en die in de toekomst komen, in je voordeel zijn. Op de goede manier met je website bezighouden betekent waardevolle content voor je doelgroep schrijven, gebruik maken van Social Media en je ver weg houden van allerlei SEO trucjes en bijvoorbeeld het kopen van (lage kwaliteit) links.

Als je je aan deze punten houdt, weet ik zeker dat je succesvol zult worden met je website.

Wat vind jij?

 

Deel dit artikel

Deel dit artikel met jouw vrienden!