Affiliate marketing is voor ondernemers een interessante vorm van internet marketing. Met affiliate marketing kan je op een eenvoudige manier je bereik vergroten en zodoende met meer potentiele klanten in contact komen.

Wat is affiliate marketing?

Affiliate Marketing, een vorm van online marketing, is het promoten van andermans producten. Betaling vindt plaats na het behalen van een vooraf gedefinieerd doel. Voorbeelden van doelen zijn: verkoop, binnenhalen van leads, invullen van een enquete, een klik naar de website etc.

Betrokken partijen:

Bij affiliate marketing zijn 3 partijen betrokken: de adverteerder, het affiliate netwerk en de affiliate.

Rollen:

  • Adverteerder: biedt het product of dienst aan
  • Netwerk: verzorgt de software om metingen te kunnen verrichten
  • Affiliate: promoot het product of dienst van de adverteerder

Waarom wil je affiliate marketing inzetten?

  • Adverteerder: vergroten van je bereik door het inzetten van andermans netwerk
  • Adverteerder: anderen voor je laten werken
  • Affiliate: geld verdienen

Doelen kunnen zijn: Het verkopen van producten, een lead binnenhalen, enquete invullen,  vertonen van banners (branding).

De betaling kan op verschillende manieren plaatsvinden. Een overzicht van de verschillende betaalmodellen:

  • CPS: Costs Per Sale, Betaling per verkoop
  • CPL: Costs Per Lead, Betaling per lead (bijvoorbeeld offerte aanvraag)
  • CPM: Costs Per Mille, Betaling per 1000 vertoningen
  • CPC: Costs Per Click, Betaling per klik
  • CPA: Costs Per Action; Betaling per actie (bijvoorbeeld een ingevuld enquete formulier)

Hoe gaat het in zijn werk?

Adverteerder stelt promotie materiaal beschikbaar. Dit kunnen bijvoorbeeld tekstlinks, afbeeldingen, geanimeerde afbeeldingen, flashbanners of productfeeds zijn. De affiliate plaatst dit op zijn website. De affiliate probeert zoveel mogelijk bezoekers van zijn website te op de affiliate links te laten klikken. Het netwerk meet de kliks en meet wanneer een doel wordt behaald. Dit gebeurt door middel van cookies. Uitbetaling vindt na een vooraf afgesproken tijd plaats (adverteerder bepaalt de uitbetalingstermijn).

Hoe kom je aan affiliates?

  • Zoeken in Google
  • Werven in affiliate netwerken
  • Maak van je klanten affiliates

Tips voor de adverteerder voor meer rendement:

  • Weet wat een affiliate wil, namelijk geld verdienen.
  • geef een goede vergoeding
  • bouw een band op met je affiliates. Laat ze jou leren kennen. Zo heb je meer kans dat ze zich echt gaan inspannen
  • werk aan de conversie op jouw website
  • betaal snel
  • geef bonussen
  • lange cookietijd
  • voeg een affiliate pagina toe aan je website
  • zorg voor copy en paste materiaal. Schrijf zelf goede content.

Wanneer kun je het nog meer inzetten?

  • Product lanceringen

Wat is belangrijk wanneer je wilt starten?

Het is erg belangrijk om je cijfers goed te kennen. Je zult heel goed moeten weten wat jouw product of dienst kost. Aan de hand van deze cijfers en aan de hand van het model dat je gebruikt kun je bepalen wat je aan vergoeding kunt betalen. Gebruikelijk is om voor digitale producten een vergoeding van rond de 50% te geven. Voor fysieke producten is het afhankelijk van je marge.

Deel dit artikel

Deel dit artikel met jouw vrienden!