Vrijdag 19 april j.l. was er weer een Master Class van Open Circles. Dit maal ging het over hoe jij als zelfstandig professional een expert in jouw markt kan worden. De 30 belangrijkste punten heb ik hieronder gezet.

30 dingen die ik op de Expert master class van Open Circles leerde

1. Je hoeft het niet allemaal alleen te doen.
Creëer een team om je heen

2. Earn The Right (ETR)
Ook al ben je de expert of denk je dat je de expert bent, je zult jezelf altijd moeten introduceren aan mensen.

3. Bouw een relatie op.
Mensen gaan je langzaam als expert zien. Als het moment daar is, zullen ze gebruik van je diensten maken.

4. Je moet overal aanwezig zijn.
Zorg dat je overal jouw boodschap verkondigt (YouTube, Email, Social Media, website, blog etc)

5. Experts verdienen meer
Je kunt meer vragen voor je diensten/ producten. Klanten komen naar jou toe.

6. Als expert krijg je betere klanten.
Klanten die meer geld voor jouw diensten/ producten over hebben, zijn betere klanten.

7. Als expert krijg je meer publiciteit.
Anderen willen graag jouw mening als expert horen.

8. Als expert krijg je meer uitnodigingen voor conferenties, speciale deals etc.
Mensen willen graag een expert.

9. Je kunt door hard werken binnen een jaar een expert zijn.
Door slim het expert systeem toe te passen, kun je al binnen een jaar als expert gezien worden.

10. Een expert heeft een mening en is niet bang om die te verkondigen.
Als expert zul je je zelf moeten blootgeven. Dit trekt mensen aan (stoot ook mensen af, maar dat is prima).

11. Een expert wordt voor waarde betaald, anderen voor tijd.
Je wordt betaald voor een resultaat en voor jouw status als expert.

12. Als expert heb je geen groot team nodig.
Tot een omzet van € 1 mln heb je alleen een goede assistent nodig.

13. De tools die je nodig hebt zijn heel eenvoudig, een website, een mailinglijst en eventueel een mogelijkheid om electronisch te betalen.
Vandaag de dag heb je heel weinig middelen nodig om een onderneming te starten.

14. Het inkomen dat je als expert kan verdien is disproportioneel.
Een expert status kan er voor zorgen dat jij je prijs kan bepalen.

15. Stem je onderneming af op jouw persoonlijke lifestyle.
Bepaal hoe je wilt leven. Wil je bijvoorbeeld niet veel reizen, zorg er dan voor dat dit niet hoeft voor je onderneming.

16. Werk samen met andere experts om veel sneller te groeien.
Je kunt gebruik maken van andermans assets en zo vele malen sneller groeien

17. Bepaal hoeveel inkomen je nodig hebt om je lifestyle te bekostigen.
Ken je cijfers!

18. Zorg er voor dat je een boodschap hebt en gebruik deze overal.
Bijvoorbeeld de boodschap van Open Circles: “Fulfill your potential”. Deze wordt in alle communicatie uitingen gebruikt.

19. Jouw oplossing zorgt er voor dat jouw klanten van de positie waar ze nu staan, gaan naar de positie waar ze willen zijn.
Jouw oplossing is een brug tussen de huidige situatie en de gewenste situatie.

20. Verkoop je oplossingen als verschillende producten.
Maak van je diensten verschillende producten. Maak van een seminar bijvoorbeeld video opnamen, audio opnamen, ebooks etc. Zo kun je één product in verschillende producten gieten en kunnen je verdiensten gigantisch toenemen.

21. Promote jezelf lokaal, nationaal of internationaal.
Bepaal je afzetmarkt en stem je strategie daar op af. Als je bijvoorbeeld internationaal gaat, is het goed om na te denken in welke taal je gaat communiceren.

22. Een expert wordt niet zomaar een expert, ze plannen het!
Bijna elke expert had een plan om expert te worden.

23. Begin met het creëren van waardevolle content.
De eerste stap naar expert status is het creëren van zoveel mogelijk waardevolle content voor je doelgroep.

24. De 3 p’s voor content creatie: Publishing, Presentation en Products.
Begin met het creëren van content, bepaal hoe je het gaat publiceren en maak producten van je content.

25. Gebruik de voordelen ipv de features van je producten in je marketing.
Niemand is geïnteresseerd in het technische verhaal van je product. Men wil weten welke resultaten het product oplevert.

26. Een expert bespaart de klant tijd omdat de expert het al uitgevonden heeft.
Door gebruik te maken van de diensten van een expert hoef je niet dezelfde fouten te maken die een expert in het verleden al gemaakt heeft.

27. Geloofwaardigheid als expert kun je opbouwen door veel onderzoek te doen of door eigen ervaring.
Geloofwaardigheid is erg belangrijk voor een expert. Door veel onderzoek naar jouw oplossing te doen of door er veel mee te werken kun je geloofwaardig worden.

28. Geloofwaardigheid als expert kun je krijgen door jouw eigen persoonlijke verhaal te vertellen.
Een andere manier is om jouw doelgroep mee te nemen in jouw verhaal. Wat zijn de obstakels die op jouw weg kwamen? Hoe heb je dit opgelost?

29. Succes ligt buiten je comfort zone.
Tja, niks aan toe te voegen.

30. Een expert heeft een missie in deze wereld!
Wat is jouw missie als expert? Verkondig jouw missie en vergroot daarmee jouw aantrekkingskracht als expert.

Waren de inzichten waardevol? Laat het weten in het commentaar veld hieronder. Deel dit artikel met jouw netwerk via de social media buttons hieronder.

Deel dit artikel

Deel dit artikel met jouw vrienden!